”Ledningen för TRSM måste försvinna”
Polisrazzia, uppsägningshot, sjukskrivna medarbetare, lögner, polisanmälningar och trakasserier. Anställda i det nya skärgårdsbolaget TRSM hävdar att arbetsgivaren kränker dem. Seko kommer att driva konflikterna vidare både till tingsrätt och arbetsdomstol.
Fackets förtroende för ledningen i skärgårdsbolaget TRSM är borta.
– De två som sitter kvar och driver bolaget måste försvinna. Det har gått för långt, säger Kenneth Österlund, sektionsordförande i Sekoklubben Stockholms Sjötrafik, till Arbetet.
TSRM group 1 är det lilla uppstickarbolaget, som överraskande blev ett av tre företag som ansvarar för båttrafiken i Stockholms skärgård, bland annat till destinationerna Möja, Sandhamn, Runmarö och Nämndö. Företaget övertog i april driften av 17 fartyg från gamla Waxholmsbolaget, bland dem ångfartygen Storskär och Norrskär och de sammanlagt dryga 100-talet anställda. Men starten blev turbulent.
I vanlig ordning när det gäller skärgårdstrafiken i Stockholm, överklagades landstingets upphandlingsbeslut. Den operativa chefen slutade och en av storägarna, riskkapitalisten Mikael Fahlander, sålde sina 51 procent av aktierna i TRSM till Gotlandsbolaget. Därmed hoppades inte minst facket att det skulle lugna ner sig.
Med Gotlandsbolagets erfarenhet i ryggen skulle trafiken kunna komma igång. Men juridiska turer gör det svårt för Gotlandsbolaget att lägga sig i verksamheten.
– Den kvarvarande ledningen har ingen erfarenhet av rederibranschen och de utsätter personalen på framförallt Storskär och Norrskär för rena trakasserierna. En skeppare har fått nog och går nu sjukskriven, säger Kenneth Österlund och ger ett exempel: Polis skickades till fartyget i månadsskiftet juli-augusti, då företagsledningen ansåg att det pågick spritfest med utomstående ombord.
– Det var personalen som satt kvar och åt middag. Det hela slutade med att polisen åkte hem och det upprättades en anmälan om falsklarm, berättar Kenneth Österlund.
Dessutom har Seko Sjöfolk polisanmält ledningen för hemfridsbrott, då man tagit sig in i en anställds hytt ombord. Vd Anette Schilde har enligt Sekoklubben också ändrat i tjänstgöringslistor och strukit övertider, och nu förbereder Seko rättsliga åtgärder. Både arbetsrättsligt och civilrättsligt. Det innebär att konflikten kan hamna både i tingsrätt och i Arbetsdomstolen.
– Vi har möte på måndag, då ska vi besluta hur vi ska gå vidare, så här får det bara inte fortsätta, säger Kenneth Österlund.
Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk, poängterar:
– Kravet är att den nye storägaren Gotlandsbolaget använder sina muskler och byter ut den nuvarande ledningen i TRSM.
Gotlandsbolagets ledning håller med om att läget är bekymmersamt.
– Den här situationen är inte bra för någon – inte för personalen, inte för resenärerna och inte för oss som ägare, säger Destination Gotlands vice vd Henrik Cars till Arbetet.
Men han vill inte säga vilka åtgärder man tänker sig.
– Vi har sagt att när säsongen är över i mitten av september ska vi sätta oss ner och göra en rejäl utvärdering.
Arbetet har sökt TRSM:s ledning utan resultat.