Engelska språket har gett elever på gymnasiets fordonsprogram en ny självbild det senaste decenniet, visar en avhandling från Uppsala Universitet.

Tidigare såg eleverna programmet som ett sätt att få meka med bilar och slippa plugga språk. Det var också en nästan helt manlig miljö. Numera sker undervisningen ofta delvis på engelska – dels för att man ska kunna jobba i internationella sammanhang, dels för att manualer och databaser ofta kräver engelskakunskaper. Samtidigt har det blivit vanligare med kvinnliga elever, och avhandlingen framhåller hur machoattityder i början av utbildningen tonas ner efterhand – att vara bilmekaniker är inte längre självklart detsamma som att vara man.

Inställningen till engelskan är tvetydig. Samtidigt som man valt utbildningen delvis för att lära sig engelska, får ens engelska inte bli för ”fin”, konstaterar forskaren Janne Kontio. Men gliringar möter också den som talar för dålig engelska.

– Fortfarande är det verkstaden som är viktigast. Är du bra med bilarna blir du inte retad för engelskan, oavsett hur bra eller dålig du är, säger Janne Kontio i en kommentar.

Läs avhandlingen här.