LO:s nya logga får hård kritik
LO:s nya logotype väcker starka känslor. Företrädare för flera LO-förbund hotar med att lämna organisationen om inte den nya loggan stoppas. – LO är en organisation för arbetare, inte nån jäkla melodifestival, säger en av dem, Parsil Loof, ombudsman på Pappers.
Den ljuslila loggan i modernt, exklusivt typsnitt och med lite glittriga detaljer var tänkt som en symbol för ”den nya arbetaren i den nya öppna världen”.
– Mitt uppdrag var att signalera något annat än vad den gamla, röda, robusta loggan gjorde, säger designern Lars Pötifar till Arbetet.
Pötifar menar att den nya loggans styrka är att den är både manlig, kvinnlig, ”lite queer” och i högsta grad internationell.
– Den gamla loggan signalerade något annat, en gammal manlig och i mitt tycke lite tråkig värld. Nu lever vi i en ny tid, och jag tycker att det känns fantastiskt roligt att få utforma en symbol för en organisation av kvinnliga och manliga arbetare i en ny och modern tid.
Motståndet kommer att lägga sig, tror Lars Pötifar.
– Folk vänjer sig. Det är likadant varje gång man introducerar något nytt, det finns alltid ett motstånd i början. Och så finns där alltid personer som hakar upp sig på att det inte är gratis att ta fram sådant här, men de 3 miljoner jag har fått i arvode kommer att visa sig vara väl använda pengar, säger han med ett övertygande leende.
Kritikerna påpekar att de 3 miljonerna bara är början, eftersom ytterligare stora kostnader kommer då brevpapper och kulspetspennor och inte minst den stora skylten på LO-borgen ska bytas ut. För det har man budgeterat 40 miljoner till.