Barbie byter skepnad – efter 57 år av absurt ideal
Efter 57 år av pinnsmalt kroppsideal har leksakstillverkaren Mattel bestämt sig för att ge den berömda Barbiedockan lite andra och, tja, nästan mänskliga former. Reaktionerna har hittills varit mestadels positiva. Vissa saknar dock en ny ”Ken”.
Det var i onsdags som den amerikanska leksakstillverkaren Mattel offentliggjorde tre olika ”kroppstyper” på sina nya Barbiemodeller: ”kurvig”, ”nätt” och ”lång”.
Anledningen till omgörningen är lika krass som enkel: vikande försäljningssiffror. Enbart under det senaste kvartalet minskade Mattels Barbieförsäljning med 14 procent, enligt Bloomberg.
– De här nya dockorna ska representera världen som flickorna möter den: med olika kroppstyper, hudfärger och stil. På så vis kan varje flicka hitta en docka som passar just henne, säger Evelyn Mazzocco, ansvarig för Barbie-märket hos Mattel.
För feminister runt om i världen har Barbiedockan i årtionden varit en av de viktigaste symbolerna för ett sjukt och destruktivt (och påtagligt vitt) kroppsideal. Att denna symbol nu blir något mindre pinnsmal och något mindre vit välkomnas av många, trots att bolaget alltså tycks ha tagit beslutet av krasst ekonomiska skäl.
På sociala medier frågar sig feminister varför denna senkomna omvändelse sker först efter 57 år – och varför någon skulle vilja gynna en leksakstillverkare som i årtionden inpräntat närmast anorektiska ideal om skönhet i miljontals flickor och pojkar.
Ett par axplock ur Barbie-produktionen:
Någon omgörning av Barbies tvålfagre sidekick Ken är inte på gång – och det trots att den välklippte, muskulöse unge mannen med getingmidja också är ett uppenbart offer för (eller ansvarig för) skönhetsidealen. Några konstruktiva förslag har dock redan producerats på sociala medier: