Utländska lastbilar fortsätter rulla
Hårdare sanktioner infördes förra året mot utländska lastbilar som kör otillåten inrikestrafik. Men bara 72 fordon har avslöjats av polisen. Transport kritiserar insatsen som alldeles för svag.
EU:s regler tillåter utländska lastbilar att ta några inrikes transporter på väg ut ur landet. Den så kallade cabotagen har missbrukats av flera utländska åkare som satt i system att konkurrera med svenska åkerier genom dumpning av sina priser.
De utländska lastbilarna lämnar landet i en kort sväng någon gång i veckan och fortsätter sedan med inrikes körningar. Andra tar fler körningar än tillåtet.
Från den 1 mars förra året kan polisen stoppa fuskande fordon och på plats ta ut en sanktionsavgift på 40 000 kronor. De kan använda sig av klampning (låsa fast lastbilen) i 24 timmar. Förra årets facit är 72 stoppade fordon och 2,4 miljoner kronor i avgifter.
Transport tycker detta är långt ifrån tillräckligt.
– Om de hade hittat 72 fuskande fordon i en stadsdel i Malmö skulle jag inte ha sagt något, säger ombudsman Lars Mikaelsson till tidningen Transportarbetaren.
Myndigheterna anser däremot att de skärpta reglerna haft effekt.
– Vi upplever att de företag som tidigare var mest frekventa inte längre rapporteras lika ofta, säger Rainer Nilsson, sektionschef på Transportstyrelsen till tidningen.