Utställningen Prekär utforskar det nya utsatta arbetslivet.

I dagens arbetsliv får konsten en allt mer undanträngd roll. Men där kan finnas mellanrum som går att utnyttja. Under helgens konferens Konst i Arbete på Arbetets museum i Norrköping, presenterar arrangören Sveriges konstföreningar en godbit: en katalog med ett tiotal konstperformance som är redo att flytta ut på arbetsplatserna. 

Skärmavbild 2015-11-19 kl. 10.52.39Konstnärskollektivet Local A (Jenny Berntsson och Felice Hapetzeder) lockar i Arbetsplats(frågan) fram kreativiteten och lyfter individerna på ett poetiskt och lustfullt sätt. Resultatet blir reflektion och självporträtt i lera.

Jens Evaldsson vill göra medlemmarna till utförare och inrättar ett temporärt ”makerspace” ett uttryck från amerikansk do it yourself-kultur. En maker har koppling till gräsrot, subkultur och demokrati och får i pysselklubben tillgång till 3D-skrivare, CNC-fräsar; tränar på hantverk och på att känna tillit till egna beslut.

I Every Day Art satsar Annica Einarsson och Anna Stina Erlandsson  på platsspecifik konst, arbetsmiljö och delaktighet. Kristian Bergslunds Bildningskomplex undersöker bland annat osynligt kunnande.

Antalet konstföreningar på arbetsplatser har minskat från runt 1 400 till 386 på 25 år, vilket Arbetet tidigare rapporterat om. Under helgens konferens diskuteras konstens roll i arbetslivet och projektledaren Hans Carlsson, själv konstnär, ställer samma fråga som många fackligt aktiva: Går det att  hitta nya sätt att organisera i det flexiblare arbetslivet?

På Arbetets museum pågår också utställningen Prekär: om det nya arbetslivets estetik och etik. Tio konstnärer problematiserar vad det innebär att ha ett arbete i dag.