Okej att vara ensam i värdetransporten
Arbetsmiljöverket godkänner att värdetransporter får utföras som ensamarbete. Det står klart sedan verket hävt ett skyddsstopp som Transport la mot bevakningsföretaget Nokas i början av november. – Det här sätter jättepress på våra medlemmar, säger Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg till tidningen Transportarbetaren.
På 1990-talet utsattes värdetransporter av upprepade rån. Med hot, våld och stora risker mot de anställda som resultat. Det ledde till att fack och arbetsgivare 1994 enades om att det alltid skulle finnas minst två personer med i transporterna.
Men för ett år sedan ville bevakningsföretaget Nokas slippa uppgörelsen. Det räcker med en person i bilarna ansåg företaget. Transport och Nokas enades om att göra ett försök med enkelbemannade transporter. Men efter ett fyra månader långt test kom fack och arbetsgivare inte överens om villkoren och arbetsgivarorganisationen Almega sade upp avtalet..
Transports Göteborgsavdelning lade ett skyddsstopp i början av november där en Nokasanställda ensam körde runt och laddade bankomater. Facket hänvisade till att arbetet innebär ”omedelbar och allvarlig fara för liv och hälsa”.
Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet och skriver:
”Av det som framkommit kan Arbetsmiljöverket inte se att riskerna med arbetet är sådana att det finns skäl att omedelbart förbjuda att det utförs som ett ensamarbete.”
– Det här får konsekvenser. Andra bolag kommer att följa efter. Loomis kan ju inte konkurrera med Nokas, om man fortsätter med dubbelbemanning. I Transport måste vi fundera över hur vi ska gå vidare, säger Ulf Jarnefjord till Transportarbetaren.