Liv-Beckstrom-topp

Visst kokar kreativiteten i LO Mediehus, fast kanske mindre när skrivaren strejkar och telefonerna har kontaktproblem. Att hålla lågan brinnande är utmaningen för alla som fastnar i de mindre visionära vardagsfrågorna.

Hur byter man toner? Hallå, lägg inte kuvert i pappersåtervinningen! Ska vi schemalägga diskutplockningen? Vad har vi för wifi-lösenord? De vanliga frågorna på de flesta arbetsplatser dyker förstås upp även här i LO Mediehus där fem tidningar, totalt 45 medarbetare, ska samsas om utrymmena, och förhoppningsvis även använda de gemensamma journalistiska resurserna till ökad läsarnytta. Eller ”mer pang för pengen”, som LO-ordförande Karl-Petter Thorwaldsson uttryckte saken när projektet var under utredning.

Nu är det verklighet och i den ryms det inte bara visioner, utan rader av vardagsfrågor, mejl i mängder och ett stort antal möten. Möten är arbetsplatsens motor, de löser sånt som ofta skapar förvirring via mejltrådar. Att de också kan vara energi- och tidstjuvar är inget okänt. Men för journalister som vill utbyta tips och planera samarbeten är det oöverträffat att kunna ses snabbt och enkelt, vid kaffemaskinen, fikabordet, i närmaste lediga rum. Eller för den delen med klubbor i en innebandyhall. Så har ett antal mindre och större samarbeten mellan de fem tidningarna Arbetet, Fastighetsfolket, Handelsnytt, Kommunalarbetaren, Sekotidningen startat – och fler ska det bli!

Målet med LO Mediehus är inte möten – utan arbetsmarknadsjournalistik som sätter avtryck – och ger läsare verktyg. Fackliga tidningar har insatta medarbetare som inte kallar LO för ett fackförbund – det är ju en federation – och som snabbt ställer de relevanta frågorna när det kör ihop sig i samordningsförhandlingarna mellan förbunden. (Håll gärna koll via Arbetets nya avtalsavdelning arbetet.se/avtal2016.)

Men fackets tidningar har inte gått opåverkade ur mediekris och besparingskrav, berättar vi på Inblick, i del fem i serien om kris för journalistiken. För flera av LO Mediehus tidningar är det nytt att ligga i bolag. Och även om tidningarnas fackliga ägare har en långsiktig plan om att äga ihop för att bli starkare tillsammans, är det ovant och inte problemfritt att bygga ett mediehus.

Men vår tidiga vision om en arbetsplats ”som kokar av kreativitet”, känns varken verklighetsfrämmande eller ouppnåelig. Även när skrivaren återigen går i strejk.

Fotnot: Det är klistret på kanten som gör kuvert till en styggelse i återvinningslådan.