Det går uppåt för Volvo Cars, trots att det gått trögt i Kina. Vinsten första halvåret var närmare 1,7 miljarder kronor, men ska bli ännu bättre fram till årsskiftet.

– Vi tror att det blir ett nytt rekordår, säger vd:n Håkan Samuelsson.

Volvo Cars, som sedan 2010 ägs av kinesiska Geely, förbättrade sitt resultat under årets första sex månader, trots att försäljningsökningen varit relativt låg. Håkan Samuelsson räknar dessutom med att vinsten blir betydligt högre för helåret, när försäljningen av nya XC 90 kommer i gång på riktigt.

– Volymtillväxten var ju rätt så modest under det första halvåret, men kommer att bli starkare under andra halvåret, säger Samuelsson till TT.

– Vi kommer att komma upp väldigt nära 500 000 sålda bilar, alltså ett nytt rekordår.

Enligt Volvo Cars-vd:n ligger främst tre faktorer bakom vinstökningen. Utöver den ökade försäljningen gynnas Volvo även av den starka dollarn samt av att även XC 60 sålt bra.

Volvos bilförsäljning globalt ökade med 1,4 procent under första halvåret, enligt redan känd statistik. Mer än 232 000 bilar såldes. Däremot är marknaden i Kina ett litet orosmoln. Volvos försäljning backade något under första halvåret, men rasade sedan med över 15 procent i juli.

– Det är en ny situation, annorlunda än vad vi bedömde det för sex månader sedan, medger Samuelsson.

– Men jag skulle mer beteckna det som en normalisering än någon form av kris. Vi börjar också se den nya bilen komma ut i Kina nu, så vi står kvar vid vår ambition att vi för helåret ska växa minst som premiummarknaden gör i Kina.

Vinsten för första halvåret 2015 stannade på 1,66 miljarder kronor, med en omsättning på drygt 75 miljarder. I siffrorna ingår verksamheter i Kina som Volvo Cars tog över vid det senaste årsskiftet.

Under första halvåret i fjol var vinsten, om man tar hänsyn till de nu inkluderade verksamheterna, 986 miljoner kronor och omsättningen knappt 67 miljarder.

– Vi är mitt inne i lanseringen av en ny bil och stora omställningar i fabriken och produktionen, säger Håkan Samuelsson.

– Så naturligtvis har vi mycket nya kostnader i bolaget. Med det som bakgrund tycker jag att det är ett bra resultat.

XC90 är första modellen på den nya skalbara Volvoplattformen. Närmast väntar presentationen av nästa steg, V90 och S90 som ska ersätta 70-serien. Exakt när är dock fortfarande hemligt.

– De kommer att visas upp här i framtiden… säger Samuelsson.

– Det är ju nästa bilar på tur, de kommer inom överskådlig framtid. Men vi återkommer om det.