Kraftigt lyft för handeln i juni
Byggvaror, möbler och kläder fick ett rejält uppsving i juni. Många struntade i stranden och valde att shoppa i stället. Försäljningen i de här branscherna ökade med mellan 12 och 17 procent, visar nya siffror från SCB och HUI Research.
– Juni har varit en väldigt bra månad, framför allt för handeln med sällanköpsvaror som färg och möbler, som ökade med 8,4 procent. Det är den bästa noteringen hittills i år, säger Lena Larsson, vd på HUI Research.
De delbranscher som visade starkast tillväxt var bygghandeln, färghandeln och möbelhandeln. Det beror på att många valt att renovera och fixa både inomhus och utomhus.
– Järn- och bygghandeln har haft en fantastisk utveckling. I fjol när det var mycket varmare satte man inte i gång lika många projekt, säger Lena Larsson.
En annan bransch som det gick riktigt bra för i juni var klädhandeln som efter en väldigt svag maj ökade med starka 9,6 procent. Det kan förklaras med att reorna drog i gång tidigare än vanligt och att en kall junimånad lockade konsumenterna in i butiksvärmen. Men skohandeln fortsatte att backa och har hittills i år minskat med 7,6 procent.
– Vi ser en branschglidning som innebär att allt fler väljer att köpa sina skor i sportbutiker. Det beror på en ”leisuretrend” med en mera avslappnad klädstil. Den verkar skohandeln ha missat, säger Lena Larsson.
Bokhandeln gick oväntat bra, med tanke på att näthandeln inte räknas in i den här statistiken.
– Vi håller inte bara på och fixar när det är dåligt väder. Vi läser en hel del också, säger Lena Larsson.
Även elektronikhandeln hade en bra utveckling under juni, fastän jämförelsemånaden i fjol också var stark. Då bidrog bland annat fotbolls-VM till att många köpte nya tv-apparater med stor bild.
Fakta
Möbler och kläder ökar mest
• Hela detaljhandelns omsättning ökade i juni med 5,6 procent jämfört med samma månad i fjol, mätt i löpande priser. Det visar siffror från Statistiska centralbyrån (SCB) och HUI Research.
• Den så kallade sällanköpsvaruhandeln, med till exempel möbler och kläder, ökade med hela 8,4 procent. Dagligvaruhandeln ökade med något svagare 2,1 procent mätt i löpande priser.
• Den totala försäljningsvolymen ökade med 3,8 procent.
Källa: HUI Research