Kraftwerk lever vidare på konstscenen
Med tanke på de utställningar och konserter med elektropop-pionjärerna Kraftwerk som har genomförts på en rad prestigefyllda museer under de senaste åren framstår de som en grupp som börjar trivas mer i musei- eller konstsammanhang än i konserthallar.
Den nyöppnade utställningen på Röhsska museet i Göteborg ger flera ledtrådar till varför, genom att peka på deras bakgrund i Düsseldorfs konstscen. I stället för att erbjuda en renodlad nostalgikavalkad med populärkulturell memorabilia vill curatorn Andréas Hagström placera bandet i ett kulturellt och konstnärligt sammanhang,
Även om Andréas Hagström själv är en stor beundrare av de tyska elektropop-pionjärerna undviker han att hamna i fanfällan. Utställningen är en pedagogisk presentation av hur Kraftwerk genom åren ständigt omprövat och remixat sig själva och sin historia.
Naturligtvis ingår flera skivomslag, fotografier, affischer och en del reklammaterial, men i den ganska strama utformningen är anslaget i utställningen långt ifrån populistiskt. Resultatet blir snarare mer associationsrikt när affischerna och skivomslagen kompletteras med en barnbok av El Lissitzky, en radioapparat från 30-talet som endast kunde ta emot radiofrekvenser från Tyskland och Österrike, vägmärken och andra grafiska symboler som Kraftwerk-medlemmarna inspirerats av. Föremålen speglar också den tyska efterkrigstiden och det framväxande konsumtionssamhälle som Kraftwerk oundvikligen var en del av.
Utställningen lyfter både fram bilden av Kraftwerk som ett politiskt medvetet band och deras delaktighet i Düsseldorfs konstscen i början av 1970-talet. Det känns också relevant att Röhsska visar några av de böcker som den tyske konstnären Emil Schult gav ut under 1970-talet, eftersom han under samma period formgav flera av Kraftwerks skivomslag samt skrev flera av texterna till bandet. Texten till Kraftwerks hitlåt The Model bygger till exempel på en dikt i hans bok Konzept-Didaktik.
Flera inslag visar hur Kraftwerks estetik inspirerat musiker, modeskapare och grafiska formgivare. Precis som Magnus Haglund skriver i sin essä i den perspektivrika katalogen: ”Musiken skapar inte bara sina efterföljare, den skapar också sina föregångare”. Att Kraftwerk trivs på museer känns helt följdriktigt.
Thomas Olsson