Nöjda förare och miljötänk
ska ge taxibolag framgång
Taxibolaget Bzzt visar upp sig på Avenyn. Trehjulingen heter Zbee och har plats för två passagerare. Foto: ADAM IHSE
Sedan i går rullar tre små eldrivna mopedbilar på Göteborgs gator. Det här är framtidens taxi, hoppas grundarna av det nystartade bolaget Bzzt.
– Korta transporter i stan ska vara utsläppsfria. Vi vill bidra till en mer hållbar stad, säger Sven Wolf, vd på Bzzt.
När Arbetet ringer sitter han mitt i en anställningsintervju. Bzzt startade med sex förare. Nu ska ytterligare fyra få jobb.
– Vi har pratat med Transport och sagt att vi tänker teckna kollektivavtal när vi känner oss säkra på att företaget överlever, berättar han.
Sven Wolf är ny i taxibranschen och blev rätt häpen när han fick klart för sig hur låga lönerna är och hur få förare som omfattas av kollektivavtal.
– Det står i våra anställningsavtal att vi har för avsikt att teckna kollektivavtal. Nu har vi precis startat. Första steget är att bevisa för oss själva att vi faktiskt kan tjäna in till förarnas löner.
– Vi ser kollektivavtalet som en konkurrensfördel. Förarna är vårt ansikte utåt. Det går inte bra för oss om inte de är nöjda.
Än så länge har förarna en garantilön på 50 kronor i timmen och därefter provision. Med kollektivavtal hamnar garantin på drygt 17 000 kronor.
– Alla intäkter går först till förarnas löner. Vi tre som har grundat bolaget jobbar gratis i starten. Vi är inte förmögna, men vi har litet eget kapital. Och vi tror väldigt mycket på idén.
De gula elbilarna är utvecklade i samarbete med Chalmers och tillverkade i Lerum. De väger 230 kilo och klarar krocktester mot en betongbarriär i 27 kilometer i timmen.
Bzzt kör korta resor på högst en mil. Toppfarten är 45 kilometer i timmen. Elmotorn har fem hästkrafter.
– Jag är ute och kör själv ibland. Då får jag höra mycket positiva reaktioner. Vi har verkligen fått kvitto på att det här ligger rätt i tiden, tycker Sven Wolf.