stor-in

Strejkande bussförare i Strängnäs sommaren 2013. Alla hade blivit uppsagda ett år tidigare när Bergkvarabuss vann en upphandling. Foto: ROBIN HALDERT

 

Inget bussbolag överklagade kravet på anställningstrygghet för bussförarna i Dalarna och Umeå. Både upphandlingarna är klara. Tiden för att överklaga har gått ut.

Ardalan Shekarabi: – Jobben ska tryggas.

Nu uppmanar civilminister Ardalan Shekarabi landets kommuner och landsting att kräva anställningstrygghet när de handlar upp kollektivtrafik.

– Den offentliga sektorn har ett ansvar för att säkerställa goda villkor och anställningstrygghet för medarbetarna. Det är inte rimligt att mer än 20 000 bussförare ska ha ont i magen vid varje ny upphandling, säger han.

Den 1 september startar en ny myndighet för upphandlingsstöd. Myndigheten ska visa hur länstrafikbolagen kan göra för att trygga förarnas jobb.

– Det är en prioriterad uppgift, betonar Ardalan Shekarabi.

Oskar Taxén är jurist på Kommunal.

– Nu blir det tydligt vilka politiker som står bakom bussförarna och vilka som inte gör det. Politikerna kan inte längre säga att de inte kan kräva trygga jobb för att de inte vet hur man gör, förklarar han.

Första testet kommer i Kalmar län. I höst ska Kalmar Länstrafik handla upp all linjetrafik med buss i hela länet – en affär på fem miljarder under tio år.

Kommunal vill att anställningstrygghet för bussförarna ska vara ett krav.

–  Vi är beredda att gå så långt vi kan inom gällande lagstiftning, men vi vill inte riskera att få ett överklagande på halsen. Vi träffar Kommunal regelbundet och har fört många samtal om det här, säger Ulf Nilsson (S), trafikstyrelsens ordförande.

I klartext lutar det åt nej till anställningstrygghet. Ett överklagande kan äventyra ett annat mål – nya bussar som går på biogas. Det kräver stora investeringar i anläggningar som får stå overksamma i ett eller par år om upphandlingen slutar i domstol.

Facket har hört de juridiska invändningarna i åratal. Politikerna vågar inte trygga bussförarnas jobb av rädsla för att hamna i domstol.

Bara alliansstyrda Stockholms läns landsting säger att trafikbolagen bör ta över förarna. Det beror inte på omsorg om personalen. Orsaken är kollektivtrafikens storlek. Risken för kaos ökar om alla förare sägs upp och nyanställs.

Överallt annars har politikerna lyssnat på juristernas varningar. ”Ställa inga krav. Då hamnar ni bara i domstol. Och då blir det dyrt.”

Först nu har politikerna i Dalarna och Umeå vågat strunta i varningarna. De krävde trygga jobb för bussförarna. Upphandlingarna blev klara sista veckan i april.

Varningarna kom på skam. Ingen överklagade. I måndags var sista dagen att överklaga i Dalarna. I går, torsdag, gick tiden ut i Umeå.

– Jag har kollat alla brevlådor, gått igenom e-posten och ringt Förvaltningsrätten. Inget överklagande. Det var en mycket stor lättnad, berättar Tommy Laestander, upphandlingsstrateg på Länstrafiken i Västerbotten.

Umeå kommun gick längst och krävde att nästa bussbolag ska ta över de 130 bussförarna, följa kollektivavtalet och garantera meddelarfrihet och meddelarskydd för de anställda.

Transdev, som bytte namn från Veolia i februari, vann upphandlingen och ska köra stadsbussarna i Umeå i minst tio år. Transdev tar över efter Nobina. Umeå kommun köper in 24 elbussar som Transdev ska underhålla och köra.

I Dalarna fick kravet på personalövertagande ingen praktisk betydelse. De nuvarande bussbolagen, Keolis och Sambus, som samlar olika lokala bussbolag, vann upphandlingen.

Claes Annerstedt, Dalatrafikens vd, ringde Förvaltningsrätten i tisdags. Då kunde han andas ut.

– Man är alltid orolig. I den här branschen är överklaganden mer regel än undantag. Kravet på verksamhetsövergång var i stort sett det enda som skulle kunna överklagas, resonerar han.

Det här hjälper inte bussförarna i Östergötland. I höst handlar Östgötatrafiken upp busstrafik i Motala, Finspång och landsbygdstrafik i Norrköpings kommun – utan några krav på trygga jobb. Det har den styrande majoriteten – S, MP, C och FP – bestämt.

Jörgen Johansson, trafiksektionens ordförande i Kommunal Öst, är självkritisk.

– Vi kom i gång för sent även om vi träffade alla politiker. Jag hade gärna haft Ardalan Shekarabi med mig när vi träffade dem, säger han.

Han minns när Nobina tog över landsbygdstrafiken i Norrköping efter den senaste upphandlingen 2012. De 80 bussförarna fick söka sina gamla jobb på nytt.

De skulle skicka utdrag ur brottsregistret i obrutet kuvert, läkarundersökas, drogtestas, eventuellt intervjuas av en psykolog, göra teoretiska prov och till slut provköra inför en kontrollant, även om de så hade 35 eller 40 år i yrket.

– Sedan fick de vänta i tre eller fyra månader på besked. De kom i maj. Trafiken startade på sommaren, berättar han.

För knappt två år sedan strejkade Kommunal för trygga jobb vid upphandlingar. Spårvagnsförarna i Norrköping deltog. Resultatet blev några rader i kollektivavtalet, som aldrig har testats.

Jörgen Johansson ser dem som ett halmstrå inför upphandlingen i höst.

– Det kan vara ett bra läge att testa kollektivavtalet, nu när vi inte fick politiken med oss, anser han.