Högt miljöpris
för billiga transporter
– Sverige är det land där illegala transporter är vanligast, säger Henrik Sternberg. Foto: ADAM IHSE
Åkerier i låglöneländer kör enbart inrikestransporter i Sverige. Nu är de illegala transporterna kartlagda. I dag kommer det stora forskningsprojektet Cabotagestudien med sin slutrapport.
Den visar att Sverige är det i land i Skandinavien där olagliga lastbilstransporter är vanligast. Och inte bara i Skandinavien.
– Överhuvudtaget är Sverige det land där illegala transporter är vanligast, säger Henrik Sternberg, doktor i logistik vid Lunds universitet.
Transportnäringen sysselsätter tio miljoner människor i Europa. I Sverige jobbar
120 000 människor i åkeribranschen. Olagliga transporter hotar jobben.
– Den här bilden har vi försökt mangla ut i 10–15 år. Vi har vetat om hur det ser ut men inte kunnat bevisa det. Nu har vi ett vetenskapligt underlag som kommer till samma slutsatser. Det betyder oerhört mycket för oss, säger Markus Pettersson, Transports förbundssekreterare.
Den 1 januari kom en ny lag. Nu kostar det 40 000 kronor för en utländsk lastbil att köra mer i Sverige än EU-reglerna tillåter.
Lagen har fått effekt direkt. Redan efter en dryg månad, den 6 februari, hade Transportstyrelsen godkänt sju polisbeslut om sanktionsavgifter á 40 000 kronor.
– Utan Cabotagestudien och vårt arbete för att påverka hade vi inte fått den nya lagen. Den är ett steg i rätt riktning. Det är slut på den totala vilda västern på vägarna, anser Markus Pettersson.
Forskarnas rapport visar att nästan 400 utländska lastbilar, framför allt från Bulgarien och Polen, aldrig lämnar Sverige – trots att de ska ut efter en vecka enligt EU-reglerna. Henrik Lundberg understryker att siffran är en konservativ bedömning. Förmodligen rör det sig om fler lastbilar.
– Chaufförerna arbetar på väldigt dåliga villkor. Många har betalt per körd kilometer. De kanske tjänar 2 000 kronor i månaden, berättar Henrik Sternberg.
Cabotagestudien inleddes 2012. Förra året kom den första rapporten. 8 000 frivilliga, framför allt lastbilschaufförer, rapporterar in registreringsnummer på lastbilar de möter. Drygt hälften av de frivilliga finns i Sverige.
Forskarna har sammanställt resultaten och kartlagt rörelsemönster. Deras rapporter har öppnat mångas ögon.
– Vi har ett stort dataunderlag och en hel bransch ser vad som händer på vägarna i sitt dagliga arbete. Det vore konstigt om inte det skulle påverka, säger Henrik Sternberg.
Ett exempel är Elgiganten som nyligen följde Coops exempel och tecknade avtal om lastbilstransporter på schysta villkor.
– Det innebär en stor vinst för miljön. Miljö och sociala villkor i transportbranschen hänger nära ihop, berättar Henrik Sternberg.
Låglöneåkerierna kör med gamla fordon som släpper ut mer. Det blir billigare för transportköparen, men annars är det knappast någon tjänar på affären.
– För konsumenten blir vinsten extremt liten. Transportkostnaden är några ören av varans pris, säger Henrik Sternberg.
Cabotagestudien är slut, men forskningen fortsätter. Ett mål med nästa projekt är att göra transporten tydlig för konsumenten.
– Många är beredda att betala extra för fairtrade, men fairtrade-märkningen säger inget om transporten. Varan kan vara levererad av en bulgarisk chaufför som tjänar
2 000 kronor i månaden och inte har sett sin familj på ett halvår, berättar Henrik Sternberg.