e4demo

E 4/E20 söder om Stockholm förra måndagen. 30 eller kanske 40 lastbilar stod stilla i protest. Aktionen inleddes en vecka tidigare och fortsätter fram till jul. Foto: FANNI OLIN DAHL

 

Nu har även åklagaren överklagat domen mot den makedonske lastbilschauffören med ett falskt bulgariskt körkort.

Det var den friande domen i Sundsvalls tingsrätt som satte i gång protestaktionen ”Här stannar Sverige”. Varje dag fram till jul står ett stort antal lastbilar stilla i protest i 15 minuter varje dag.

Domen meddelades den 19 november. Dagen därpå överklagade chauffören Göran Cederfjärd i Örnsköldsvik domen till hovrätten för Nedre Norrland. Överklagandet fick stor spridning på nätet. Innan dagen var slut hade ytterligare 30 chaufförer överklagat.

Ytterligare 100 privatpersoner överklagade innan tiden gick ut i går. Därmed har totalt 130 privatpersoner överklagat. Tingsrätten skickade alltihop till hovrätten i går.

Kammaråklagare Christina Edlund Nilsson överklagar den friande domen på en punkt. Hon vill att chauffören ska fällas för urkundsförfalskning. Orsaken är att han visade upp ett falskt bulgariskt körkort, pass och id-kort när han stoppades vid en poliskontroll.

Tingsrätten friade chauffören på ytterligare en punkt – olovlig körning. Åklagaren överklagar inte på den punkten.

Efter förhandlingen i tingsrätten har polisen fått svar från myndigheterna i Makedonien. Svaret visar att chauffören hade ett makedonskt körkort med rätt behörighet.

Målet är redan unikt. Det har inte hänt tidigare i modern tid att massor av människor spontant har överklagat en dom till hovrätten.

– Det är inget jag känner igen, sa Eric Bylander, docent i straffrätt vid Uppsala universitet, till Arbetet för en dryg vecka sedan.

Nu ska hovrätten gå igenom samtliga överklaganden. Susanne Hård, hovrättsråd vid hovrätten för Nedre Norrland i Sundsvall, har tidigare sagt till Arbetet:

– Hovrätten kommer att pröva varje enskilt överklagande. Vi gör inga summariska prövningar, utan prövar på en fullständigt sätt om en person är behörig att klaga.

Bara parterna i ett mål kan överklaga en dom. Eric Bylander är övertygad om att hovrätten kommer till att överklagandena från privatpersoner ska lämnas därhän.

Det var å andra sidan Göran Cederfjärd fullt på det klara med när han blev först med överklaga. Hans syfte är att bilda opinion.

Chaufförerna kräver likhet inför lagen. De vill också ha konkurrens på lika villkor och stopp för lönedumpning.