freddy

Freddy Welle, här tillsammans med riksdagskvinnan Monica Green (S) i Nynäshamns hamn, har gjort sig känd för sina envisa kamp mot lönedumpningen på vägarna. Foto: BERTIL ERICSON

 

Freddy Welle, lastbilsförare och stridbar ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg, fick sin första utlandskörning på länge i förra veckan. Den slutade med helikoptertransport från Kielfärjan till Rigshospitalet i Köpenhamn.

– Stenas personal var helt fantastisk. Nu har jag tagit reda på namnen på andrestyrman och de båda fartygsvärdarna så att jag kan skriva till dem och skicka med en liten gåva, berättar han.

Freddy Welle jobbar på Berndt Mattssons åkeri i Göteborg och har engagerat sig hårt i kampen mot lönedumpning och illojal konkurrens i åkeribranschen. Han tog initiativet till den årliga manifestationen för svenska avtal på svenska vägar i Göteborg.

Transportarbetaren var först med nyheten om den vådliga resan till Tyskland. Freddy Welle skulle göra två körningar till Hamburg och tillbaka. Han blev akut sjuk på den första resan med Stena Line till Kiel.

Det hände under natten till torsdagen i förra veckan. Efter middagen fick han ont i magen och gick och lade sig i hytten. Smärtan tilltog. Han kontaktade personalen som tog honom till sjukrummet.

– Andrestyrman var vårdutbildad och undersökte mig. Han kontaktade Sahlgrenska Universitetssjukhuset. I samråd beslöt de att tillkalla en räddningshelikopter.

Han fördes till Rigshospitalet. Där stod ett traumateam i beredskap. Det visade sig att gallblåsan var inflammerad. Dagen därpå blev han bättre, men då fick han feber och läkarna satte in antibiotikadropp.

Han har bara lovord för teamet på helikoptern och sjukhuspersonalen.

På lördagen var han frisk nog att åka hem. Han ringde SOS International i Köpenhamn och fick beskedet att han skulle han ta tåget. Då var han nyopererad och kunde inte ens sitta ner. Till råga på allt hade han blivit av med träskorna, de enda skor han fick med sig på helikoptern.

En sjuksköterska letade reda på en vaktmästare som kunde öppna förrådet och ta fram ett par nya träskor, storlek 47.

Hans fru och hans bästa kompis tog bilen till Köpenhamn och hämtade honom. Det var så han tog sig hem.

– Jag förstår inte hur SOS International resonerade. De vill utsätta mig för en tågresa på 35 mil, trots att jag var nyopererad och inte kunde sätta mig ner.

Nu är Freddy Welle på bättringsvägen. I dag besökte han jobbet. Han siktar på att börja på måndag.

Det var i vintras som han valdes till ordförande i åkerisektionen. Nu tänker han bilda opinion för att få den nya regeringen att ta itu med lönedumpningen på vägarna.

Han är besviken över att Anna Johansson, och inte Anders Ygeman, blev ny infrastrukturminister. Och han hade gärna sett att regeringen hade drivit igenom nya, hårdare regler om klampning direkt.

– Men man ska inte måla fan på väggen. Regeringen ska få en chans. Jag ger dem tre månader, resonerar han.

Än så länge har inget förändrats.

– I går fick jag ett mejl från en kille som skulle hämta en trailer i Karlskrona. Han berättade att 14 tomma, polska dragbilar kom med färjan och hämtade släp i hamnen. Det är helt i strid med alla regler.

En ändring kan dock rapporteras. Riksdagens trafikutskott har i varje fall beslutat om hårdare regler för klampning. 24-timmarsgränsen ska bort. Bilarna ska stå kvar tills böterna är betalda. Enligt tidtabellen ska de nya reglerna träda i kraft den 1 mars 2015.