Det blir ett tredje skift i Volvo PV:s fabrik i Torslanda i Göteborg. Företaget kommer därför att nyanställa omkring 1 300 personer, uppger P4 Väst.

I första hand handlar det om bilbyggare och montörer, men även underhållspersonal och tjänstemän.

Det nya skiftet ska starta under första kvartalet nästa år, meddelar Volvo i ett pressmeddelande. Nattskiftet, som inte funnits i Torslanda sedan 2008, drar i gång i samband med att nya XC90 börjar produceras. Fabriken kommer efter nyanställningarna att ha 4 600 anställda.

Volvos försäljningssiffror har pekat uppåt i år och går enligt prognosen mot försäljningsrekord, 470 000 bilar, i år.

Den nya XC 90 hade smygpremiär i Stockholm tidigare i höstas, men presenterades för branschen på allvar vid bilmässan i Paris i början av oktober. Modellen är den första egenutvecklade sedan Geely tog över som ägare 2010.

Enligt Volvos vd Håkan Samuelsson har företaget siktet inställt på att konkurrera med Audi, BMW, Mercedes och Lexus.

– Vi vill räknas till de fem stora premiummärkena, utan att släppa det folkliga segmentet i Sverige. Det ser jag inga problem med om man tänker på hur Mercedes klarar den kombinationen i Tyskland, sade Samuelsson i Paris.

Senast Volvofabriken i Torslanda hade ett nattskift var våren 2008. Under hösten samma år slog lågkonjunkturen till med full kraft, vilket för Torslanda innebar att omkring 2 500 anställda blev uppsagda.

– Det här är ett riktigt stort rekryteringsprojekt som vi drar i gång nu. Det handlar om att vi ska bygga fler bilar helt enkelt, säger Stefan Elfström, presschef på Volvo Cars.

– Vi ser att försäljningsuppgången håller i sig och vi tror att det kommer att fortsätta med nya XC 90 nästa år.

Volvo byggde under våren ut kapaciteten i Torslanda, med bland annat en ny karossfabrik, som innebar en ökning från omkring 200 000 till 300 000 möjliga bilar. Exakt när det tredje skiftet drar i gång är inte helt klart.

– Det hänger helt klart ihop med XC 90, som vi börjar tillverka vecka 5 nästa år. Det här ska dra i gång strax efter det, säger Elfström.

Enligt Volvo-vd:n Håkan Samuelsson kommer företaget att nyanställa även till fabrikerna i Skövde och Olofström.

hakansamuelsson– Ja. Självklart behöver vi även öka där men det får vi komma tillbaka till senare, säger Samuelsson till P4 Väst.

Rekryteringen till Torslanda drar i gång omedelbart.

– Vi kommer att dra i gång direkt, för 1 300 man kommer att ta ett tag att hitta. Vi börjar nu och ska vara klara i april, för då behöver vi den kapaciteten, säger Samuelsson.

– Det är positivt och glädjande att det blir fler jobb än vi trodde, säger en påtagligt nöjd Håkan Samuelsson.

Beslutet fattades tidigare i veckan.

– Självklart tänker man till flera gånger. Det är ett stort ansvar att ta in 1 300 människor. Man läser samtidigt om all turbulens på börsen och i Ukraina, men vi känner trygghet i våra prognoser, säger han.

Nästa år tror Håkan Samuelsson att Volvo kan nå över 500 000 sålda bilar.

En tredjedel av nyanställningarna kommer att vara tillfälliga jobb och via bemanningsföretag.

– Vi behöver den flexibiliteten. Vi vill ha ungefär tio procent tillfälligt anställda i fabriken.

Ett nytt avtal med facken, som också ökar flexibiliteten, var en viktig pusselbit i beslutet om det tredje skiftet, enligt Volvochefen.

– Utan det hade vi nog aldrig vågat ta det här steget, säger han.

Det handlar dels om ett nytt sätt att lägga skiften som ger mer tid för underhåll, dels om att arbetstiderna tydligare följer försäljningsläget.

– Vi har alltid bra försäljning på vårkanten och lite lägre i augusti. Då ska vi kunna ändra arbetstiderna utifrån det. Vi behöver kunna vara flexibla så vi kan behålla kompetent personal även när det svänger i försäljningen.

Beskedet från Volvo PV ger ringar på vattnet.

Fredriksidahl– De ska tillverka fler bilar i Sverige. Då behövs fler stötfångare, fler rattar och andra komponenter. Det är mycket positivt för leverantörsbranschen säger Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen för leverantörer till fordonsindustrin, FKG.

Volvo PV står för runt 30 procent av leverantörernas volymer till fordonsindustrin i Sverige. Sidahl bedömer att det kommer att bli nyanställningar på flera håll.

– Ett nytt industrijobb ger fler jobb. Om det är två, tre eller fyra per industrijobb är svårt att veta, men det är absolut fler jobb, säger han.

På Leverantörsdagen i Göteborg där flera hundra underleverantörer samlades under torsdagen sågs Volvos framtidsplaner som ett styrkebesked för industrin.

– Det är mycket positivt för oss, säger Plastals vd Martin Larsson.

Plastal har Volvo PV som sin största kund och levererar bland annat stötfångare och trösklar från sina fabriker i Göteborg och Simrishamn.

– Vi klarar inte att möta Volvos uppgång med befintlig personal, men jag kan inte säga hur många fler vi behöver vara. Vi får se över skiftgång och produktionsvolym, säger Martin Larsson.

Volvos rekrytering har redan startat och företagsledningen tror att de kommer att hitta folk.

– Vi räknar med att det finns den här kompetensen i Göteborgsregionen. Men det kommer att ta tid, säger Håkan Samuelsson.

Lars Wrebo, som är Volvos produktions- och inköpschef, anser att det är en bra tidpunkt att gå ut och börja rekrytera nu eftersom man räknar med att det behövs 5–6 månader för att få ihop hela skiftet och det ska kunna vara i gång i april.

– Vi ser bara positiva utmaningar med rekryteringen. Vi ska lära upp och skola in, säger han.

I fabriken ligger andelen kvinnor på 20–25 procent. Håkan Samuelsson förklarar att Volvos mål är en jämnare könsfördelning, men han tror att nyanställningarna kommer att hamna på ungefär samma nivå.

– Om vi ska vara realistiska så tror jag det, säger Samuelsson.

Utanför Volvofabriken i Torslanda var stämningen god efter beskedet, trots ösregn och höstkyla. Förhoppningarna om den nya bilmodellen är stora.

– Det kommer att bli jättespännande, det är positivt att det går så bra för företaget, säger Isabell Lucev, som jobbar i den nya karossfabriken och har sysslat med XC90-projektet länge.

– Vi tror ju på det här projektet själva och tycker att bilen är jättesnygg. Vi hoppas ju att den säljer och det kommer den att göra.

Samma tongångar kommer från kollegan Karl-Eric Frånlund, som är produkt- och processtekniker.

– Det är bara positiva reaktioner, speciellt att vi ska anställa fast personal, berättar han.

– Det är lite upp och ner i bilbranschen, så är det alltid. Vi är ju väldigt beroende av att vi får sälja våra bilar, men produkterna som kommer nu inom kort och i framtiden kommer att säkra jobben för lång tid framåt, det är jag säker på.

Läs också:

Facket: Positivt för hela regionen