Privatiseringarna har gjort kollektivtrafiken statlig. Men det är inte svenska staten som sitter vid ratten – utan de statliga järnvägsbolagen i Tyskland, Frankrike och Danmark.

Nästan varannan buss i Sverige, noga räknat 43 procent, tillhör ett utlandsägt företag. Det framgår av den årliga rapporten från Sveriges Bussföretag, Statistik om bussbranschen 2014.

De fem största bussföretagen är utlandsägda. Först på sjätte plats på listan kommer svenskägda Bergkvarabuss AB.

Nobina är största av bussbolagen – och det enda utländska företaget som är privatägt. Det ägs främst av investeringsfonder i Kanada. Däremot har Nobina varit statligt en gång i världen. Då hette bolaget SJ Buss.

Keolis är näst störst. Bolaget ägs till 70 procent av de franska statsjärnvägarna SNCF. Bolaget bildades ur SL Buss och Näckrosbuss.

Nummer tre på listan, Veolia, ägs till hälften av ett statlig franskt finansföretag som grundades 1816 för att återskapa finansiellt förtroende efter Napoleonkrigen.

Arriva kommer på fjärde plats. Företaget ägs av det tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn. Därefter följer Nettbuss, som ägs av de norska statsjärnvägarna, Norske Statsbaner.

Bussarna står för drygt hälften av kollektivtrafiken i Sverige. Bussbranschen omsätter omkring 23 miljarder om året. De fem största bolaget, inklusive fyra statliga  jättar, omsätter 15 miljarder kronor.

För så där 20 år sedan drog sig landstingen och några enstaka kommuner tillbaka och lade ut busstrafiken på entreprenad. Det öppnade för en växande privat marknad.

Där trängs statliga bussbolag.