Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Hela Kockums kan<br>hamna hos Saab

Försvarskoncernen Saab och tyska Thyssen Krupp har tecknat en avsiktsförklaring om försäljning av Kockums varv till Saab. Därmed ökar utsikterna för Sverige att fortsätta bygga egna ubåtar och att 900 jobb i Malmö, Karlskrona och på Muskö räddas.

Dokumentet är visserligen inte bindande. Men en försäljning till Saab ses av de flesta som den enda realistiska möjligheten att behålla landets förmåga att konstruera och bygga ubåtar.

Försvarets materielverk (FMV) har i tre år hållit tillbaka beställningar av nya ubåtar av typen A26 hos Kockums för att man inte har kunnat komma överens med de tyska ägarna om pris och andra villkor. Bland annat anses tyskarna genom interna restriktioner försvåra svenskt utvecklingssamarbete med andra länder och därmed också möjligheterna till export.

I början av april havererade förhandlingarna. Därefter fick Saab i uppdrag att ta fram en ny försörjningsstrategi när det gäller militär undervattensteknik. Men nu ser det alltså ut som om Saab tar över hela Kockums bestående av Karlskronavarvet, konstruktionsbyrån i Malmö och ett underhållsvarv på Muskö.

Beskedet innebar stor lättnad för de anställda.

– Vi har levt i en oviss verklighet och kunde inte fortsätta så länge till. Hela företaget var på väg att krackelera, säger Ingvar Mattisson, vice ordförande i Sekos verkstadsklubb på Karlskronavarvet.

Även regeringen välkomnar en försäljning av Kockums till Saab.

– Det vore en positiv utveckling. Det ökar förutsättningarna för försvarsmakten att få de nya ubåtar den så väl behöver, säger försvarsminister Karin Enström (M).

Gunnar Hult, professor på Försvarshögskolan och expert på anskaffning av försvarsmateriel, är dock förvånad över att Thyssen Krupp är berett att sälja Kockums.

– Jag trodde inte att tyskarna skulle släppa till. Då blir ju Kockums konkurrent till dem själva, säger han.