AD öppnar för ny rond mot Andreassons åkeri
Ett beslut i Arbetsdomstolen öppnar möjligheter för Transport att gå vidare med den andra stämningen mot Andreassons åkeri i Veddige utanför Varberg. Transport kräver åkeriet på 20 miljoner i skadestånd.
– Vi har precis fått domstolens beslut. Nu ska vi gå igenom det tillsammans med LO-TCO Rättsskydd. Jag räknar med att vi kan fatta beslut inom några veckor, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Transports advokat Anne Alfredson har begärt att Arbetsdomstolen ska ålägga Andreassons att lämna ut den dokumentation som krävs. Papperen ska visa hur många chaufförer som har kört åt åkeriet och hur mycket de har arbetat.
Transport får delvis rätt. Arbetsdomstolen ålägger Andreassons att lämna ut vissa handlingar, men inte alla. Åkeriet ska lämna kopior på utskrifterna från förarkorten. De visar när och hur mycket chaufförerna har kört. Andreassons ska också lämna kopior på samtliga fakturor från åkeriets bemanningsföretag Zimit.
Kravet gäller två års dokumentation fram till och med oktober 2012. Andreasson ska överlämna handlingarna till domstolen senast den 10 februari.
– Om vi bara får ut fakturorna har vi goda förutsättningar att vinna, bedömer Anne Alfredson.
Hon ska kontakta åkeriet och ta reda på hur de tänker göra för att få fram alla papper. Möjligen åker hon dit och kollar.
– Vi vill vara säkra på att allting kommer fram, säger hon.
Strax före jul kom domen i det första målet. Transport vann mot åkeriet. Arbetsdomstolen slår fast att den polska chauffören Radek Rostkowski var anställd av åkeriet – inte inhyrd som egenföretagare via åkeriets bemanningsföretag Zimit.
Transport hävdar att det är likadant med ytterligare någonstans mellan 120 och 145 chaufförer – huvudsakligen från Polen. De var inhyrda av Zimit fast de i själva verket skulle vara anställda av Andreassons åkeri.
Exakt hur många det rör sig om visar sig när Andreassons har lämnat in dokumentationen. Till skillnad från Radek Rostkowski kommer de här chaufförerna inte att vittna i arbetsdomstolen.
Därför har dokumentationen, det vill säga åkeriets egna papper, avgörande betydelse.
Skatteverket utreder om chaufförerna borde ha varit anställda. I så fall råkar de ut för en skattesmäll. Då ska de betala inkomstskatt i Sverige. Det har de inte gjort.
Skatteverket kräver redan Andreassons åkeri på 10,5 miljoner i arbetsgivaravgifter och skattetillägg. Verket tycker att Andreassons skulle ha betalat arbetsavgifter för de polska chaufförerna, alldeles oavsett om de var anställda eller egna företagare.
Zimit gick i konkurs i somras med skatteskulder på 14,7 miljoner.