Att rekonstruera en enkel skolbok från 1465 som en gång funnits, men vars samtliga exemplar numera är försvunna. Men att göra det i form av nytillverkade exemplar. Handgjort papper, hemkokt trycksvärta, egenhändigt skurna och blygjutna tryckbokstäver. Många års arbete. Det är storslaget. Resultatet visas just nu varje helg på Stockholms minsta konstgalleri, Örhänget, tillsammans med andra verk av Richard Årlin – både trycksaker och grafik. En resa utanför samtiden garanteras! Adress: Höga stigen 3, Mosebacke.

Tryckerbild till hylltext”En Borges-novell med lyckligt slut”, kallade Jonas Ellerström projektet när han invigde utställningen. Och visst snurrar det i huvudet när man börjar tänka på vad som är original och vad som är kopior (kategorier som egentligen inte fanns på 1400-talet). Eller fundera över vad boktryckarkonsten har gjort för vår världsuppfattning.

Men framför allt går man därifrån med en stark känsla av kärlek till hantverket. Det som framför allt har lockat Årlin är att bokstäverna (modellerade på handskrifter och med stor inverkan på all senare boktryckarkonst) är så vackra och användbara. Modern som han också är har han gjort en digital skärning som finns att köpa. (Det illustrerande mobilfotot föreställer ett uppslag i en annan bok Årlin givit ut om sitt arbete med att rekonstruera gamla böcker och tekniker.)