LO drar gräns på lager
Lagena den 14 juni 2009. Strejken gjorde namnet riksbekant, men styrelsen verkar inte kändisskapet. Nu ska Lagena byta namn. Foto: GUNNAR LUNDMARK
LO får avgöra om Handels eller Transport ska teckna kollektivavtal för lagerarbetarna på Lagena. Om avtalsrätten går över till Transport innebär det att lagerarbetarna blir av med en eller par tusenlappar i månaden.
– Avtalsshopping, anser Micke Segel, ombudsman på Handels.
Den 1 februari gjorde Lagena sig av med alla lagerarbetare. Hela lagret outsourcades till DHL. Det följer ”koncernens strategi att vara maximalt kostnadseffektiv och flexibel”, står det i Lagenas årsredovisning som också talar om ”ytterligare kostnadsrationaliseringar” i år.
Här erbjuder DHL möjligheter. Företaget har avtal med Transport. Det blir billigare så, framför allt därför att ob-ersättningen är lägre. Dessutom kan allt som Handelsklubben har förhandlat fram lokalt gå upp i rök när medlemmarna byter förbund.
– Utgångsläget är man försöker få med sig allt till det nya företaget vid inrangeringsförhandlingarna, men när det handlar om avtalsshopping är arbetsgivaren inte intresserad av lokala avtal som innebär högre kostnader, konstaterar Micke Segel.
Han anser att ett beslut i LO:s styrelse 2007 banade väg för avtalsshopping. Det beslutet tog hänsyn till var lagren har sina kunder, i industri eller detaljhandel.
Micke Segel vill i stället se en ny reglering. Handels ska ta hand om lager. Transport ska ta hand om terminaler och transporter.
– Det sätter stopp för möjligheten att avtalsshoppa, säger han.
Avtalsshopping innebär helt enkelt att arbetsgivaren väljer och vrakar bland kollektivavtalen och tar det billigaste.
Gränsdragningstvisten gäller inte enbart Lagena, lagret i Jordbro söder om Stockholm som blev riksbekant under den vilda strejken i juni 2009. Strejken var en protest mot att företaget sparkade fast anställda och i stället hyrde in fler från bemanningsföretag.
Tvisten gäller även Aditro Logistics två lager i Jönköping och Borås. Koncernen har lagt lagren i ett bolag som tillhör Biltrafikens Arbetsgivareförbund och därmed är bundet till Transports avtal.
– Vi har sett under ett antal år att allt fler företag ser att de tjänar på att byta avtal. I Malmö tog Alwex över driften av Coops terminal. Vi har medlemmar där som förlorar 6 000 kronor i månaden på att byta kollektivavtal, framför allt på grund av sämre ob-ersättning, berättar Micke Segel.
Han kommer att vända till sig Handels förbundsledning, i första hand avtalssekretaren Per Bardh, och be dem att dem att upp diskussionen i LO.
– Det finns all anledning att se över gränsdragningen. Vi har medlemmar som far illa, säger han.
Handels och Transport lyckades inte komma överens varken lokalt eller centralt. Transports förbundssekreterare Markus Pettersson säger:
– Om Handels har bestämt sig för att de har nått vägs ände och vill lyfta frågan till LO:s styrelse så är det helt enligt reglerna. LO är enväldig domare i sammanhanget. Men om idén är att det alltid är dyraste avtal som gäller, så är det inte i linje med LO-kongressens beslut om hur organisationstvister ska lösas.
De anställda på Lagena, numera DHL, har kvar sina gamla villkor till den 1 februari. Då har det gått ett år sedan DHL tog över. Därmed är anpassningstiden slut.
Lagena följer utvecklingen från åskådarplats.
– Vi har ingen rätt att ha en åsikt i frågan. DHL håller alla villkor oförändrade under det första året. Vad som sedan händer har inget med oss att göra, sa Lagenas förra vd Thomas Person till Arbetet i slutet av september.