När ondskan får härska
Den 10 juli 1941 packades mellan 600 och 1600 personer av judisk härkomst in i en lada och innebrändes av de övriga innevånarna i den lilla staden Jedwabne i nordöstra Polen. Först 1995 blev pogromen allmänt känd. Det hölls några rättegångar under femtitalet, men de domarna upphävdes.
Detta skildrar den polske dramatikern Tadeusz Slobodzianek i en pjäs, Vår Klass, som följer tio klasskamrater födda runt 1920 fram tills den siste dör år 2003. Men de döda stannar kvar på scenen, som spöken.
Teater Galeasens uppsättning, i regi av Nathalie Ringler, är bland det bästa och mest upplysande jag har sett på länge. Den visar hur det man inte kan förstå går till: hur grannar börjar mörda och förnedra grannar, och hur alltsammans sen skyls över och traumana skjuts i bakgrunden.
Var och en av skådespelarna gör en djupt personlig rolltolkning där det ryms både lättsinne och desperation, trångsynthet och tung acceptans. I och med att var och en har sitt dödsögonblick som utblickpunkt – och skådespelarna har valts ut efter ålder, så att deras kroppar är lika gamla som de är när de dog – kan de beskriva lögnerna och sveken retrospektivt.
Och på den långsmala scenen där offer och bödel hela tiden kan iaktta varann i sidled blir de outsagda anklagelserna till slut tunga som bly, liksom insikten att människan är ett svagt käril, som inte alls med självklarhet förmår stå upp emot ondskan eller lögnen.