Förare slåss för sina jobb
Om drygt två veckor är det dags för en ny lastbilsdemonstration i Göteborg.
I lördags arrangerade Transport en aktionsdag i Malmö tillsammans med Sveriges Åkeriföretag. Det var stor uppställning från politikerna. Moderaterna och Socialdemokraterna skickade tre riksdagsmän vardera. Josefin Brink representerade Vänsterpartiet.
Åkeribranschens framtid har blivit en het politisk fråga. Det är mycket prat om ämnet i maktens korridorer. Så långt har facket och branschen lyckats. Däremot händer det inte särskilt mycket. Det är lite utredningar hit och dit, men inga beslut.
Så opinionsbildningen fortsätter. Den 12 oktober arrangeras den andra demonstrationen i Göteborg. Arrangörerna hoppas på 60 lastbilar i kortege från Stenaterminalen till Götaplatsen. Dessutom blir en demonstration till fots från Gustav Adolf torg till Götaplatsen.
– Vi försöker rädda våra jobb. Om det här får fortgå har vi snart inga jobb att gå till, säger Freddy Welle, fackligt aktiv chaufför och eldsjäl bakom demonstrationerna.
Budskapet till Malmöborna i lördags var ungefär det samma. Medan politiker, fack och branschfolk diskuterade låglönekonkurrens och olagliga transporter, stod åkare och fackligt folk på Stortorget och berättade om den hotade åkerinäringen.
I våras kunde forskaren Henrik Sternberg vid Lunds tekniska högskola visa svart på vitt hur det är ställt. Lågt räknat kör 2 200 utländska lastbilar olagliga inrikestransporter i Sverige. Siffran bygger på 163 000 rapporter från 5 000 lastbilschaufförer, som har använt sina smarta mobiler. Forskargruppen har utvecklat en app. Chaufförerna skickar in registreringsnummer. Forskarna fastställer bilarnas rörelser.
Nu utvidgas projektet till Norge och Danmark. Åkerierna och facket står för notan. När resultatet redovisas på vintern eller våren 2014 kommer det att finnas siffror på hur utländska bilar rör sig mellan länderna i Skandinavien
En lastbil som kör gods till ett annat EU-land får göra tre inrikestransporter under sju dagar i det andra EU-landet. Så ser EU-reglerna ut. Ett av EU:s motiv är miljöskäl. Genom att undvika att lastbilarna rullar tomma på vägarna ska koldioxidutsläppen minska.
I själva verket är det precis tvärtom. Det visar forskarrapporten om de olagliga inrikestransporterna.
En orsak är att utländska ekipage är kortare än svenska. Det krävs tre utländska ekipage för att ersätta två svenska.
En annan orsak är pengarna. De utländska åkerierna använder östeuropeiska förare och dumpar priserna. Företagen köper transporter där det är billigast. Följden blir att lastbilar slår miljövänliga transporter på järnväg och fartyg.
Däremot innebär billigare transporter ökad lönsamhet, fler jobb och bättre konkurrenskraft för näringslivet. Det är det andra av EU:s motiv för friare transporter. På sikt är målet helt öppna gränser.