Ett par hundra flygtankare på landets flygplatser har fått ett nytt, treårigt avtal.

Det ger löneökningar på 2,6 procent det första året och 2,27 procent de båda följande åren, vilket är i linje med de löneökningar andra LO-förbund har fått.

En normal lön för en flygtankare ligger i dag på 27 000 – 28 000 kronor i månaden, enligt Magnus Larsson, förhandlare vid Transport. Räknat i kronor kommer de flygtankare som befinner sig på de vanligaste trappstegen i avtalets lönetariff att få sina löner höjda med sammanlagt 2 074 kronor i månaden under de tre åren, beräknar facket.

Det gamla avtalet löpte ut redan i slutet av mars, och Transport och Petroleumbranschens arbetsgivareförbund, Paf, började förhandla.

– Men sedan fick vi stå i kö. Avtalen inom industrin skulle ju bli klara först, säger Magnus Larsson.

Det nya avtalet ger höjda löner från och med april, så flygtankarna har nu retroaktiv lön att vänta.

Den svåraste frågan i förhandlingarna har varit avtalsområdets pottsystem. Sättet att beräkna pottens värde är krångligt och otydligt, och Transport har befarat att nya företag som kommer in i branschen bara ska betala lön enligt det centrala avtalets lönetariff, som ligger långt under vad flygtankarna faktiskt tjänar.

Sedan några år strävar facket därför efter att slopa pottsystemet och baka in all lön i lönetarifferna. Tarifferna innehåller så många trappsteg att den enskilde ändå kan få en bra löneutveckling, resonerar Transport. Arbetsgivarna slår å sin sida vakt om möjligheten till individuella löner, och vill behålla potterna.

Lösningen blir nu att en partsgemensam arbetsgrupp ska se över frågan.

– Men om inte arbetsgruppen kan enas under avtalsperioden ska pottlönen föras in i lönetariffen, säger Magnus Larsson.

Flygtankarnas avtal slöts när parterna på svensk arbetsmarknad i stort sett tagit sommarledig, men årets avtalsrörelse är långt ifrån över. För Transports del återstår bland annat avtalsförhandlingar med flygarbetsgivarna och med biluthyrningsbranschen.

Seko har hunnit en bra bit på väg i förhandlingarna om ett nytt avtal på kommunikationsområdet, det vill säga för de anställda inom Posten och Bring Citymail. De förhandlingarna, som förs parallellt mellan Almega och Seko på central nivå och mellan Posten AB och Sekos koncernfack på lokal nivå, har dock tagit sommaruppehåll. Samma sak gäller Sekos förhandlingar om ett nytt avtal för de medlemmar som arbetar med järnvägsunderhåll, till exempel inom Infranord.

I juni drog åtta fackförbund som representerar 100 000 tjänstemännen inom staten igång avtalsförhandlingar med Arbetsgivarverket. De förhandlingarna återupptas under andra halvan av augusti.