Lågt räknat kör 2 200 utländska lastbilar olagliga inrikestransporter i Sverige. Resultatet blir ökade koldioxidutsläpp – inte minskade, som är ett av EU:s motiv för att avreglera transporterna.

– Den olagliga trafiken är utbredd. Forskningen har satt tummen på det. Nu är det upp till er att göra något åt det, sa Thomas Morell, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg.

Han vände sig direkt till politikerna på plats – Ingela Bendrot (M), statssekreterare hos infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott. De var med när forskaren Henrik Sternberg vid Lunds universitet presenterade sin uppmärksammade rapport om olagliga inrikestrafiken i Almedalen i dag.

Runt 5 000 lastbilschaufförer har lämnat drygt 163 000 rapporter om utländska lastbilar på svenska vägar. Det har blivit möjligt genom att forskargruppen har utvecklat appar för smarta mobiler. Förarna har skickat in registreringsnummer. Sedan har forskarna fastställt bilarnas rörelser.

Det krävs minst fyra rapporter om samma bil, från minst två lastbilsförare, för att forskarna ska använda uppgifterna.

– Siffran 2 200 lastbilar är en konservativ bedömning, underströk Henrik Sternberg när han presenterade rapporten.

Han planerar att gå vidare med en ny studie i sex länder – Belgien, Nederländerna, Danmark, Norge, Sverige och Finland. Problemet finns i alla EU-länder i väst. Studien kan ge en mer heltäckande bild och även belysa hur många långtradare som åker över en gräns en gång i veckan för att runda EU-reglerna.

Transport och branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har protesterat länge och högljutt mot den olagliga lågpriskonkurrensen. Den har gjort ”tusentals chaufförer arbetslösa och slagit ut hundratals åkerier”, för att citera Transports ordförande Lars Lindgren.

Som en följd av det gav regeringen polisen och Transportstyrelsen i uppdrag att utreda hur reglerna efterlevs både i åkeri- och taxibranschen. Polisen gjorde kontroller på vägarna landet runt. Resultatet ger en bild av hur trafikregler och kör- och vilotidsregler efterlevs, men säger ingenting om den olagliga inrikestrafiken.

Här har forskarna i Lund lyckats med något banbrytande. För första gången finns handfasta siffror om de olagliga transporterna.

Resultaten slår hål på myten att transporterna minskar koldioxidutsläppen i och med att utländska lastbilar inte behöver rulla tomma på vägarna.

En orsak är att utländska ekipage är kortare än svenska. Det krävs tre utländska ekipage för att ersätta två svenska.

En annan orsak är pengarna. De utländska åkerierna använder östeuropeiska förare och dumpar priserna. Företagen köper transporter där det är billigast. Följden blir att lastbilar slår miljövänliga transporter på järnväg och fartyg.

Däremot innebär billigare transporter ökad lönsamhet, fler jobb och bättre konkurrenskraft för näringslivet. Det är det andra av EU:s motiv för friare transporter. På sikt är målet helt öppna gränser.

Det välkomnas av Anders Norberg, vice vd i Biltrafikens Arbetsgivarförbund.

– Men tills det sker måste reglerna skärpas och tillämpas. Konkurrensen måste ske på lika villkor, sa han.

Transports ordförande Lars Lindgren har en helt annan uppfattning. Han vill dra gränsen vid en inrikestransport för en utländsk lastbil som lossar i Sverige. Dagens regler tillåter tre.

I mars ska Transportstyrelsen komma med förslag till regeringen. Det återstår att se om siffrorna från forskarna i Lund kommer att påverka förslagen.

Fakta

Luddiga regler tolkas olika

Rapporten från Lunds universitet heter cabotagestudien. Cabotage är inrikestransporter i anslutning till en transport från utlandet.

EU:s regler tillåter tre inrikestransporter i anslutning till en transport från ett annat land.

Reglerna är luddiga och tolkas olika av olika EU-länder. Finland, Danmark och Nederländerna tolkar reglerna strikt. Sverige tolkar reglerna mer generöst och tillåter i praktiken fler transporter.