Vägtransporter miljöhot
Strejken på åkeriterminalerna tog slut inom en timme. Det visar hur viktiga transporterna är. Forskningen visar att viktiga samhällsfunktioner slås ut på några dagar om lastbilarna står stilla. Foto: Johan Nilsson
Utländska långtradare på svenska vägar ökar utsläppen – tvärtemot vad EU tror. Låga löner och dumpade priser slår ut andra transportsätt, som båt och järnväg. Följden blir att antalet långtradare på svenska vägar ökar kraftigt.
De slutsatserna drar logistikforskaren Henrik Sternberg vid Lunds universitet. Han har gjort världens största studie av utländska långtradartransporter på vägarna. 4 500 chaufförer har rapporterat in 150 000 observationer med sina smarta mobiler.
EU:s motiv för att tillåta cabotage, utländska lastbilstransporter, är att minska utsläppen. Det blir effekten när långtradarna inte återvänder tomma, lyder resonemanget. Henrik Sternberg lade ner mycket tid på att hitta vetenskapligt stöd för den tesen och hittade – ingenting.
Däremot upptäckte han att EU inte har tänkt på sambandet mellan pris och efterfrågan. Åkerier som använder låglönechaufförer från Östeuropa dumpar priserna. Följden blir att fler transporter flyttas över till vägarna.
EU:s slutmål är att släppa transporterna på väg helt fria. Om det sker blir följden mycket stora ökningar av koldioxidutsläppen i Sverige.
Två svenska långtradare tar lika mycket gods som tre utländska. Orsaken är Sverige tillåter längre ekipage än andra EU-länder. Det innebär fler långtradare, och mer utsläpp, när utländska åkerier konkurrerar ut svenska.
Följderna för trafiksäkerheten är ett outforskat område. Kör- och vilotidsreglerna bestämmer hur mycket en yrkeschaufför får köra. Tidigare fanns ett direktiv om helgvila på hemorten med jämna mellanrum. Nu räcker det att lastbilschauffören har en sovplats i hytten.
Tusentals östeuropeiska chaufförer tillbringar sina helger på en parkering någonstans i Sverige och andra rika EU-länder. De sover i hytten och lagar mat på spritkök. I bästa fall har de tillgång till rinnande vatten och toalett.
EU:s nuvarande regler tillåter en utländsk lastbil att köra tre inrikestransporter i anslutning till en körning från ett annat EU-land. Reglerna är luddiga och tolkas olika i olika länder. I Sverige är det i stort sett riskfritt att strunta i reglerna. Danmark, och framför allt Finland, är tuffare.
Studien av utländska dragbilar på vägarna tyder på att minst 2 000, kanske ända upp till knappt 5 000, utländska dragbilar är mer eller mindre permanent baserade i Sverige. De konkurrerar med 8 000 svenska fordon om transporterna inom Sverige.
För att överleva väljer svenska åkerier att hyra in östeuropeiska chaufförer. Det här är en snabbt växande del av åkeribranschen.
Svenska företag tjänar på billigare transporter. Det betyder ökad tillväxt, stärkt konkurrenskraft och fler jobb. Men de branscher som har de dyraste transporterna, som skogs- och gruvindustrin, gynnas inte av prispressen på vägarna.