”Inga tecken på missförhållanden”
En del av de anställda på Riva del Sole får kortare anställningstid och därmed problem med sin a-kassa. Det är en del av ett åtgärdsprogram för att få ordning på ekonomi på fackets semesteranläggning i Italien.
Det berättar Kjell Ahlberg, som är vice ordförande i bolagsstyrelsen för Riva del Sole S.P.A. och LO:s ekonomichef. Därmed bekräftar han en del av den kritik som anställda fört fram i ett anonymt brev till LO-ledningen och som Expressen berättade om i går.
– Sedan 2011 får en del kortare anställningstid, eftersom vi anpassar anställningarna efter vilket jobb som behöver göras. Det får effekten att en del inte längre arbetar hela säsongen, säger Kjell Ahlberg.
Riva del Sole ägs till två tredjedelar av LO. Kritiken från de anställda som redovisas i Expressen och i det anonyma brevet är förutom kortare anställningstid för en del att ledningen för anläggningen förbjudit de anställda att prata med journalister och att anställda är oroliga och rädda för att förlora sina jobb.
Säsongen på Riva del Sole är drygt sex månader. Tidigare var alla anställda under hela den tiden. De som nu får en anställning kortare än sex månader kvalificerar sig inte för full a-kassan utan får i stället den lägsta a-kassenivån.
Kjell Ahlberg träffade i tisdags personal och ledning på anläggningen i Riva del Sole.
– Vi försöker klargöra om det finns några missförhållanden bland de anställda. Vi har inte hittat några tecken på det, säger LO:s ekonomichef.
Han säger att de anställda nu ska få möjlighet att berätta om eventuella problem i en anonym enkät.
Kjell Ahlberg tillbakavisar uppgifterna om att de anställda är förbjudna att prata med journalister. Han tillägger att de som anställda på en hotellanläggning inte får prata om enskilda gäster.
Han säger att förkortningen av en del anställningar är en av åtgärderna för att råda bot på den anläggningens ekonomiska kris. Mellan 2008 och 2010 hade Riva del Sole finansiella problem. Nu är krisen avvärjd och det säger Kjell Ahlberg har skett genom att verksamheten effektiviserats, tvätteriet har lagts ner och man har upphandlat en del externa leverantörer.