LO värvar twittrare
Johan Ulvenlöv – som ligger bakom Unionens tätplacering bland twittrande fackförbund – har värvats till LO. Han brukar kallas expert på sociala medier och jobbade tidigare för Socialdemokraterna.
Han börjar den 1 september.
Vad blir din första insats på LO?
– Jag ska kika på hur vi så fort som möjligt kan sträcka ut en hand till andra opinionsbildare i sociala medier – och sätta tydliga avtryck.
Varför är det viktigt för den fackliga rörelsen att ligga långt fram när det gäller Twitter, Facebook, bloggande, Instagram och … ?
– En fackföreningsrörelse måste leva med sin samtid – och då måste vi utnyttja alla tänkbara kanaler för att åskådliggöra problem och berättelser. Men vi får inte låsa fast oss vid speciella plattformar, det viktigaste är berättelserna.
Å då kan du väl berätta om dina största framgångar på Unionen?
– Javisst jag tar med mig hur vi jobbade under SAS-krisen och med Fränstastrejken.
– När det gäller SAS berättade vi rakt upp och ner hur hårdhänt arbetsgivaren behandlade facket när 1 000 tjänster skulle bort. Vi twittrade direkt från förhandlingarna och i efterhand ut bilder på de usla lokaler som vi tilldelades – och vi fick en enorm spridning både i sociala medier och de traditionella.
– Och i Fränsta kunde vi berätta om strejken för kollektivavtal på ett callcenter genom de fantastiska medlemmarna som var enormt engagerade och berättade med sina egna ord. Det fick också ett enormt genomslag.