Kampvilja bland bussförare
Förberedelserna är i full gång inför en konflikt inom kollektivtrafiken på torsdag.
– Vi planerar som om det blir strejk, säger Bo Lingestig, Kommunals huvudskyddsombud på Veolia i Norrköping.
Om ingen uppgörelse nås innan dess blir det strejk och lockout från och med natten till torsdagen. Då stannar spårvagnarna i Norrköping och stadsbussarna i Halmstad och Strängnäs. Det bara en tidsfråga innan även stadsbussarna i Jönköping, Gävle och Östersund stannar. Där strejkar servicepersonalen.
Dessutom träder Kommunals blockad mot nyanställningar på privata bussbolag i kraft. Den åtgärden har redan fått effekt. Nu blir färre timanställda inringda på natten för att börja köra buss i svinottan. De har fått scheman.
– På några håll har de timanställda fått scheman ända in i augusti. Det är guld värt och den bästa effekt ett varsel kan få, tycker Jörgen Johansson, trafiksektionens ordförande i Kommunal öst.
Timanställda nyanställs för varje arbetspass. Undantaget är om de är schemalagda. Det innebär att arbetsgivarna måste schemalägga sina anställda senast på onsdag – annars får de inte använda dem under konflikten.
Jörgen Johansson har åkt runt till 51 kollektivtrafikbolag i Sörmland och Östergötland inför konflikten och talat om att de riskerar brist på personal om de inte schemalägger. Det har haft effekt på många ställen, om än inte överallt.
Och så har han mött kampvilja.
–Spårvagnsförarna på Veolia i Norrköping var med direkt och även på Bergkvarabuss i Strängnäs var det hundraprocentig uppslutning, berättar han.
Två krav engagerar: bättre arbetstider och anställningstrygghet vid upphandlingar. I Strängnäs tog Bergkvarabuss över efter Keolis 2011. Som vanligt blev de anställda uppsagda och fick söka sina gamla jobb på nytt.
– En del med många år i yrket har längre semester. De var de sista som anställdes. Bergkvarabuss ville helst slippa dem eftersom de kostar mer. Den erfarenheten sitter kvar som en tagg i hjärtat, berättar Jörgen Johansson.
Anställningsår spelar ingen roll efter en upphandling. Bussförarna får söka sina gamla jobb på nytt. De ska visa utdrag utdrag ur brottsregistret, läkarundersökas, drogtestas, eventuellt intervjuas av en psykolog, göra teoretiska prov och till slut provköra inför en kontrollant, även om de så har 35 eller 40 år i yrket.
Kommunal i Östergötland har försökt påverka politikerna i länstrafikbolaget att följa Stockholms exempel och skriva in verksamhetsövergång vid upphandlingarna. Då följer personalen med.
Det har inte lyckats.
För tre år sedan förlorade Kommunal i Arbetsdomstolen. Domen gällde två bussförare med 28 respektive 36 års erfarenhet, som fick sparken av Buss i Väst när deras provanställning tog slut. Buss i Väst hade vunnit en upphandling och tagit över efter Veolia.
Nu driver Kommunal i stället kravet att personalen ska följa med till nästa bolag i avtalsrörelsen.
Kommunals strejkvarsel omfattar även Björks Buss i Västerås och Hallstahammar. Bolaget kör bland annat skolskjutsar.
På onsdag i nästa vecka utvidgas konflikten. Då blir det strejk och lockout på stadsbussar i Storstockholm, Södertälje och Umeå. Strejkvarsel omfattar totalt 1 400 bussförare, tekniker, städare och övrig servicepersonal.
Ytterligare en följd av strejkvarslet är att Kommunal får nya medlemmar. Jörgen Johansson har skrivit in nya medlemmar på varje stopp under sin rundtur i Sörmland och Östergötland