Gamlas nödrop ska höras
– Hon ringer och gråter i telefonen: ”Nu kommer han hem från sjukhuset. Jag är 84 år och har haft hjärtinfarkt. Jag orkar inte ta hand om honom. Finns det ingen hjälp att få?”
När förbundssekreteraren Monika Titor började på Demensförbundet för fyra år sedan började hon tro att kommunernas biståndsbedömare är onda människor. Nu har hon insett att det inte är ondska, utan snäva budgetramar, som är problemet i äldreomsorgen.
Demensförbundet och PRO medverkade när Kommunal och Akademikerförbundet SSR presenterade sin gemensamma rapport om tillståndet i hemtjänsten i dag. ”En rapport om lagbrott”, som PRO-ombudsmannen Guy Lööv uttryckte det.
– Kommunerna bryter mot socialtjänstlagen gång på gång. Om vi ska få bättre äldreomsorg måste vi göra frågan mer politisk, underströk han.
Problemet är att politikerna gömmer sig. Det börjar i toppen. Äldreminister Maria Larssons standardsvar är att kommunerna bestämmer själva. I nästa led sitter kommunpolitikerna och antar värdegrunder med tjusiga ord.
Sedan skär de ner på anslagen.
Den bilden målades upp när rapporten presenterades. Heike Erkers, ordförande i Akademikerförbundet SSR, konstaterade att hemtjänsten tar hand om en generation som lärt sig att vara tacksam för det lilla.
Det blir annat ljud i skällan när de krävande 40-talisterna behöver hemtjänst.
Under tiden pågår nedskärningarna. En biståndsbedömare uttrycker det så här i rapporten:
– Vår största arbetsuppgift är att bevilja så lite som möjligt i så stor utsträckning som möjligt.
Facken och intresseorganisationerna tänker inte vänta tills 40-talisterna höjer rösten. De höjer rösten här och nu.
– Vi ser problemen ur olika perspektiv, men jag hoppas att vi tillsammans kan fortsätta att bilda opinion så kraftfullt att medborgarna blir mer medvetna om det här, säger Kommunals ordförande Annelie Nordström.
Rapporten heter ”Matlåda, med eller utan samtal?”. Namnet kommer från Annelie Nordströms första arbetsplatsbesök som nyvald ordförande i Kommunal för tre år sedan.
Då hängde hon med en undersköterska i hemtjänsten i Uppsala som fick order i mobilen: ”Nästa besök: matlåda utan samtal”. ”Nästa, matlåda med kort samtal.”
– Jag blev upprörd. Det är viktigt att vi tittar på arbetsvillkoren i hemtjänsten och vad de innebär för det arbete som blir utfört, konstaterar Annelie Nordström.
Monika Titor efterlyste utbildning om demenssjukdomar för biståndshandläggare. Hon tror att det skulle innebära bättre scheman för undersköterskor och vårdbiträden.
– Hur kan man sätta en tid för hur lång tid det ska ta att duscha en demenssjuk? Det fungerar inte så. Det handlar om att lirka och pröva sig fram.