”Är det belgiskt eller skotskt öl som gäller?”

Skriver vår lokaltidning här i Stockholm på löpsedeln.

”Som gäller?”

Alltså inte vilket som är godast. Eller vilket som är billigast. Eller som man blir mest full av.

Slå upp sidan åtta så får du se vilket öl du bör beställa nästa gång för att inte göra dig löjlig.

Den här typen av förordningar som skickas ut till oss med jämna mellan­rum kan handla om allt mellan himmel och jord. Vart vi ska åka på semestern för att inte bli utskrattade, vilka skor vi absolut inte ska ha på oss, hur vi ska inreda balkongen på ett sätt som får grannen att stå där med lång näsa.

Dessa kungörelser om vad som passar sig för tillfället går oftast under artistnamnet ”livsstilsartiklar”.

För det mesta handlar det om saker, prylar. Men också om hur vi ska föra oss för att vara i takt med tiden, ligga i framkant.

Vem det är som står för påbuden är oklart – liksom hur det går till när det plötsligt bestäms att 4–2–4-dieten är hur pinsamt passé som helst eftersom det nu är vegetariskt lagat som i ­Somaliland som gäller.

Vi vuxna får väl skylla oss själva om vi väljer att jobba ihop till en infarkt eller depression för att skaffa kylskåp i borstat stål eller köksöar som ser ut som obduktionssalar. Men att hälla skiten över barnen …

Det sägs att vi blivit allt mer individualistiska. Jag tvivlar.

Intrycket är det omvända; att vi blir allt mer likriktade, att vi blir allt mer som en flock får.

Som Wille Crafoord sjunger:

”För alla vill ha samma typ av ­annorlunda saker
och vara lite udda på ett likadant sätt”

Frågan är var den här ängsligheten kommer ifrån. Och varför vi väljer detta i stället för det mycket enklare: att göra det vi själva tycker om, att göra det vi själva tycker är roligt?

Tempot är högt uppdrivet. En del orkar helt enkelt inte, hinner inte, ger upp och köper coacher som får ta hand om alltsammans. Det kostar ju en slant att ha en ”personal shopper”, men va fan!

Trycket är hårt, framför allt i de stora städerna och förändringarna kan komma över en natt.

I Stockholm finns ett företag som heter Express Re Make. Det är specialiserat på att följa förändringarna vad gäller heminredning och garanterar att de kan göra om en lägenhet in i minsta detalj på 24 timmar.

Företaget har en stab som följer inredningstrenderna dag för dag, ja timme för timme.

Som exempel nämner Express Re Make när det rådande mycket ljusa inredningskonceptet ”Sjö och hav” en morgon i början av året dömdes ut av en ansedd inredningstidning. Det hade då ersatts av det djupbruna och mörkt murriga ”Afrikansk natt – tillbaka till våra rötter”.

Företaget ryckte ut till sina kontrakterade kunder och på mindre än ett dygn hade man bytt inredning i ett tiotal lägenheter i centrala Stockholm.

Nä, hörni. Det där var inte sant. Det var bara något som jag hittade på.

Företaget Express Re Make finns inte.

Ännu.

Så vitt jag vet.

Lennart Lundqvist