Foto: Erik Mårtensson

Huvudskyddsombudet Reza Forghani har fortfarande två varningar hängande över sig.

 

På måndag får busschaufförerna i Råsta trafikområde nya arbetstider. De längsta passen kortas med en och en halv timme.

Men varningarna mot två skyddsombud hänger kvar. Och Kommunal anklagar Arriva för föreningsrättskränkning och kränkning av skyddsombud.

– Arriva har visat god vilja genom att sänka maxarbetstiden. Vi är tacksamma och gör tummen upp för det, säger huvudskyddsombudet Reza Forghani.

I december fick bussförarna ett nytt schema med arbetspass på upp till tio timmar. Förarna protesterade. ”Ingen orkar köra trafiksäkert så länge.” Även Arbetsmiljöverket ställer krav. På måndag kortas de längsta passen till 8:30 timmar. I sommar blir längsta körtiden nio timmar.

Efter nyår delade Arriva ut varningar till höger och vänster. På knappt två månader varnades ett tiotal förare. Sedan tog det slut. Inga fler varningar har delats ut sedan dess.

Men Reza Forghani har fortfarande två varningar hängande över sig. I förra veckan avslutades de lokala förhandlingarna. Nu lär det bli centrala förhandlingar.

– Grundlösa beskyllningar, säger Reza Forghani om varningarna.

Johan Ingelskog, chef för Kommunals enhet för arbetsrätt och kollektivavtal, håller med.

– Det här är inga korrekta varningar. Arriva har använt varningar på ett annat sätt än det som är reglerat i kollektivavtalet, anser han.
Arrivas kommunikationsdirektör Tomas Hedenius svarar i ett mejl att varningarna ”har varit så allvarliga att vi som arbetsgivare känt oss tvungna att markera på detta sätt”.

Nästa steg efter en varning är uppsägning. Reza Forghani har levt med det hotet i snart tre månader. Det har varit en jobbig tid.

Men nu uppger Tomas Hedenius att det inte finns något hot om uppsägning.

– Varningar ska ses som en tillrättavisning och inget annat. Det är inte så att varningar är ett första steg mot uppsägning.

Enligt Svenska Dagbladet har Arriva systematiskt kartlagt Reza Forghani i ett halvårs tid. 48 händelser har dokumenterats i ett internt dokument. Det gäller bland annat hans relationer till trafikledarna och kontakter med journalister.

Den 20 februari begärde Arriva att Kommunal skulle avsätta Reza Forghani som huvudskyddsombud. Förbundet vägrade och begärde i stället en förhandling om föreningsrättskränkning och kränkning av huvudskyddsombud.

Då var relationerna mellan Kommunal och Arriva djupfrysta. Det ligger nära till hands att tro att facket krävde ett saftigt skadestånd när förhandlingarna inleddes den 15 mars.

Förhandlingarna avbröts. Nytt datum är inte utsatt än.

Trots skärmytslingarna vid förhandlingsbordet har relationerna mellan Kommunal och Arriva tinat upp, liksom arbetsklimatet i Råsta trafikområde i norra Storstockholm.

– Vi har fört konstruktiva samtal med Arrivas ledning, säger Johan Ingelskog.

Stridsfrågor, som att färddatorn inte ska användas för att kolla förarna och att alkohol- och drogtester ska genomföras med hänsyn till förarnas integritet, är uppe på bordet. Dessutom ska Arriva börja dra fackavgiften från lönen. Företaget ska se över sin värdegrund.

Kommunal har fått upp ögonen för problem på Arriva både här och där efter turbulensen i Råsta trafikområde. För ett par veckor sedan samlade Kommunal 36 förtroendevalda från Arriva landet runt för tredje gången. Nu har en referensgrupp bildats. Där sitter bland andra fyra fackligt aktiva och Arrivas personalchef.

Råsta fick en ny arbetsmiljöchef, Dali Stefanik, den 25 februari. Enligt Reza Forghani fungerar arbetsmiljöarbetet mycket bättre sedan dess.

Inom kort får Arriva Sverige en ny vd, Johan Åhlander, i dag chef för Postens affärsområde logistik.