Här är loggan som får visas på Stureplan – men inte i Kristianstad. Foto: FREDRIK SANDBERG

Livs kampanj i protest mot Scans personalpolitik fortsätter. I dag startar en affischkampanj i Kristianstad, Linköping och Skara – tre städer där Scan har slakterier.

Men den omstridda logotypen där Scan har blivit Scandal är borta. Företagen som sköter utomhusreklamen, Clear Channel och JCDecaux, säger nej. Det som är tillåtet på Stureplan går inte för sig i Kristianstad, Linköping och Skara.

– De hänvisar till varumärkesskyddet – och vi till yttrandefriheten. När Livs tar kampen mot otrygga arbetsförhållanden stoppas vi av Clear Channel och JCDecaux – som om facklig opinionsbildning vore detsamma som köttbullsförsäljning, säger Livs ordförande Hans-Olof Nilsson i ett pressmeddelande.

I stället har Livs tagit fram nya affischer med budskapet: ”Här stoppades de sparkade Scanarbetarnas röst” och en hänvisning till Scandalkampanjen på nätet.

– Eftersom vi redan har betalat för utrymmet valde vi att i stället använda det för att berätta för kristianstads-, linköpings- och skaraborna vad som hänt. Det är vår grundlagsskyddade rättighet att bilda opinion och uttrycka vår åsikt. Vi tänker inte låta oss tystas, förklarar Hans- Olof Nilsson.

Livs hävdar att yttrandefrihetsgrundlagen ska tillämpas – inte marknadsföringslagen. Förbundet är inget kommersiellt företag, utan en fackförening som försöker bilda opinion för sparkade livsmedelsarbetare.

Livs lutar sig mot domen i det så kallade Marlboromålet. Tobaksjätten stämde Non smoking generation för varumärkesintrång och förlorade. Yttrandefriheten tog över.

Ola Klingenborg, vd på Clear Channel, ser parallellen.

– Det här är ett juridiskt gränsfall. Vi har inget emot det budskap som förs fram, men logotypen hamnar uppenbarligen i ett juridiskt gränsland. Vi är ett kraftfullt medium och måste ta ansvar för vad som visas i det offentliga rummet. Därför tillämpar vi en försiktighetsprincip. Däremot gör vi ingen bedömning av vad som är rätt eller fel, förklarar han.

Han säger att han kontaktade Livs ordförande Hans-Olof Nilsson. Resultatet blev att Livs ändrade på affischerna. Loggan försvann. Däremot har Clear Channel inte varit i kontakt med Scan om detta.

Vid varumärkesintrång kan både den som står bakom affischerna och den som upplåter annonsplatsen hållas ansvariga, enligt Tidningsutgivarna.

Den första ronden om Scandal-loggan utkämpades på nätet. Då slutade det med att Scan backade och drog tillbaka alla anspråk på att det amerikanska webbhotellet skulle stänga Scandalkampanjens webbplats.

Fortsättning följer. Om två veckor är utomhuskampanjen slut. Livs funderar på nästa steg.

– Vi håller på så länge det behövs, säger Pauli Kristiansson, informationsombudsman på Livs.

Scan har sagt upp 100 slaktare och styckare, och tar samtidigt in styckare från tre olika bemanningsföretag. Det är vad kampanjen gäller.