Anställds självmord kan vara arbetsmiljöbrott
En socialsekreterares självmord i en kommun i Jämtland för två år sedan kan vara arbetsmiljöbrott, anser åklagarmyndigheten som beslutat att väcka åtal mot två chefer i kommunen.
På Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål vill man inte avslöja några detaljer kring polisutredningen om fallet som nyligen blev klar. Men arbetsmiljöåklagaren Åse Schoultz säger till Östersundsposten att hon bestämt sig för att väcka åtal mot två chefer i kommun.
Socialsekreteraren var sjukskriven för depression och tog sitt liv när han blev varslad om uppsägning. Enligt hans fru, som polisanmälde kommunen, kände han sig mobbad på sin arbetsplats på grund av en schism med en chef.
– Han bröts ned totalt. Det gjordes en mobbningsutredning som var helt befängd. Vi har bara fått vaga förklaringar till varför man till sist valde att varsla honom om uppsägning, berättade hon för SVT i samband med polisutredningen.
Kommunens personalchef hävdar dock att kommunen inte är ansvarig för socialsekreterarens självmord och att han fått allt stöd han kunde få. Varslet om uppsägning var därför ett arbetsrättsligt korrekt beslut, tycker chefen.
– Om man ser det generellt så kan det bli arbetsrättsliga åtgärder om man får det stöd man ska, men att det ändå inte fungerar.