Det mumlas i världen. Med verktyget Mumble planerar ett antal organisationer nu sina aktiviteter vid vårens World Social Forum i Tunisien. Samlingsnamnet för mötena är GlobalSquare. Avaaz betyder röst. Kampanjorganisationen med detta namn har nu över 19 miljoner medlemmar i 194 länder, och siffran växer medan man tittar på den (prova!). Både Avaaz och liknande sajter (MoveOn, GetUp, 38 Degrees) får ibland kritik för att bara åstadkomma ”klicktivism”, istället för aktivism. Men de flesta av dem jobbar också offline, och online är bredden och snabbheten imponerande. Avaaz har årliga globala omröstningar om vilka frågor de ska prioritera och tillåter sedan 2012 kampanjer startade direkt av medlemmar. Den internationella fackföreningsrörelsens kampanjsajt, LabourStart, skapades redan på 90-talet av Eric Lee. När han, tidigt ifjol, siade om nätkampanjernas framtid, var en av punkterna just denna: ökat inflytande underifrån. Traditionellt har kampanjvalen avgjorts i högkvarteren, men kampanjer som beslutas på verkstadsgolven kan få en helt annan tyngd.

Sven Cahling