Trots att chaufförerna har alkolås i sina bilar är de tvungna att göra alkotest när de kör in på ett Scania-bolags område.

Det har Arbetsdomstolen kommit fram. Domen var dock inte enig. Två av ledamöterna reserverade sig mot beslutet. Deras invändningar är att drogtesterna är ett brott med transportavtalet och ett brott mot Europakonventionen.

Det är Transport som tagit målet till AD. Det handlar om förare på DHL, där det finns ett avtal om att bilarna ska ha alkolås. Det innebär att en förare måste blåsa i en testutrustning innan han eller hon kan starta bilen. Företaget Ferruform, som är ett dotterbolag till Scania, kräver att förare som kör in på Ferruforms område slumpvis ska utsättas för alkostester. Det har DHL gått med på. En DHL-förare kan bli ombedd att kontakta vakten och då sker ett test. Vakten gör blåstestet och det hela filmas av en övervakningskamera.

Transport anser att DHL brutit mot det lokala avtalet om alkolås och att företaget bryter mot god sed på arbetsmarknaden när företaget använder arbetsledningsrätten för att säga ja till kundföretagets tester samt att testerna på Ferruform är en kränkning av chaufförernas integritet. Enligt facket är det även ett brott mot personuppgiftslagen efter som vars och ens testresultat skrivs upp.

Arbetsgivaren DHL håller inte med Transport och domstolen ställer sig på arbetsgivarens sida. Domstolen anser att avtalet mellan Transport och DHL inte utesluter andra kontrollmetoder än alkolås och att det inte heller stoppar kontroller hos kundföretag. För att avgöra om det handlar om ett brott mot god sed gör domstolen en intressevägning. Och kommer fram till att det väger tyngre att gå med på Ferrurforms krav för att behålla företaget som kund och se till att förarna är nyktra än arbetstagarnas intresse att skydda sin personliga integritet.

Domstolen kommer också fram till att uppgifterna om testerna inte är ett brott mot personuppgiftslagen eftersom personuppgiftslagen inte är tillämplig, då uppgifterna bara sätt in i en pärm och inte bearbetas automatiskt.

Två ledamöter från facket reserverade sig. Sekos Carina Lindbergs tycker att DHL utövat sin arbetsledningsrätt på ett felaktigt vis och brutit mot transportavtalet. Staffan Holmerz, som tidigare var avtalssekreterare hos Elektrikerna, tar dessutom upp att det är ett ingrepp i den personliga integriteten enligt Europakonventionen, eftersom det är en medicinsk undersökning som genomförs under hot om uppsägning. Och han anser att testen utförts på ett osäkert vis eftersom vakterna inte kollat om chaufförerna ätit eller rökt strax före testet.

Staffan Holmerz pekar också på att DHL lämnat över arbetsledningsrätten till ett annat företag och följden av det blir att de anställda inte kan påverka genom medbestämmande eller med stridsåtgärder.