Frostigt i Råsta i onsdags kväll. Bussförarna fick inte komma in utan måste hålla sitt fackmöte utomhus. Dagen därpå var det mer av töväder när Arbetsmiljöverket gjorde en ny inspektion. Foto: JESSICA GOW

 

Arriva har fått ett föreläggande från Arbetsmiljöverket om att fixa till ett fungerande samarbete om arbetsmiljön i Råsta trafikområde.

Storstockholms Lokaltrafik, SL, följer upp hur det gick när Arriva tog över trafiken i två stora områden i norra Storstockholm. Utvärderingen ska vara klar i vår.

I går gjorde Arbetsmiljöverket en ny inspektion på plats i Råsta.

– Vi trycker på att parterna måste börja samarbeta. Arbetsgivaren ska redovisa till oss på vilket sätt skyddsombuden ges möjlighet att medverka i arbetsmiljöarbetet, säger arbetsmiljöinspektör Åsa Larsson.

Hon är hoppfull efter besöket på plats.

– Det var ett bra möte. Parterna höll god ton och lyssnade på varandra, tycker hon.

Den 8 november gjorde Arbetsmiljöverket den första inspektionen i Råsta efter en så kallad 66a-anmälan från huvudskyddsombudet Reza Forghani. Arriva fick ett föreläggande om att gå igenom förarnas arbetstider och bedöma risker med arbetsschemat.

Bolaget skulle svara senast den 31 januari – annars hotade 250 000 kronor i böter. Arriva svarade i tid, men huvudskyddsombudet anmälde avvikande uppfattning.

Den nya inspektionen i går var en följd av svaret. Där talade Arriva om att företaget ska komma med ett förslag om nya arbetstider i vår. Dessutom ska fler förare anställas.

Arriva tog över i Råsta trafikområde för ett halvår sedan. Kontraktet är värt 6,7 miljarder på åtta år. Arrivas anbud var ett par miljarder lägre än närmaste konkurrent.

– Vi drar öronen åt oss om vi får osannolikt låga anbud. Leverantören måste argumentera och tala om varför det blir så billigt. I Arrivas anbud var det ganska tydligt formulerat vad de skulle förändra för att sänka priset. Det förklarade prisskillnaden, uppger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg och fortsätter:

– Arriva skulle bland annat utveckla och effektivisera körscheman och turer. När vi sedan tittar på det med facit i hand blir det intressant att ställa frågan om det har fungerat. Det är Arriva som tar den stora ekonomiska risken.

Resenärerna har drabbats av förseningar och inställda turer sedan Arriva tog över.

– Vi följer upp både pris och kvalitet utifrån resenärernas situation. När det gäller arbetsmiljön i Råsta förväntar vi oss att Arriva följer gällande lagstiftning. Sedan har vi inte fler synpunkter. Situationen i Råsta måste hanteras mellan arbetsgivare och arbetstagare, säger Suss Forssman Thullberg.