I ett tal på det amerikanska kongressbiblioteket berättade nätfilosofen David Weinberger om när han skulle köpa tvättmaskin. Han hade bestämt sig för märket Kenmore, men på deras sajt fanns ju bara deras egen marknadsföring. Han hittar ett forum om hushållsapparater, där signaturen Jim diskuterar modellen. Den är ovanligt högljudd, men Jim listar annars mest positiva omdömen. Varför, säger Weinberger, litar jag mer på Jim än på Kenmore? Han svarar: för Jim är en mänsklig röst, som skämtar, stavar fel och inte bara försöker sälja något. Till det kommer att här är råden sprungna ur en konversation.

Weinbergers tal hölls redan 2004. Idag är vi allt vanare vid att hjälpas åt på nätet, och inte bara när vi ska köpa något. Hos PatientsLikeMe byts det råd om vård. På IMDB varnar föräldrar varandra om läskiga avsnitt i filmer. Hos TripAdvisor, som nu innehåller 114 000 resmål och över 1,5 miljoner hotell och restauranger, postas 60 nya råd i minuten. När min kaffemaskin inte gick att starta hittade jag några på andra sidan jorden som sa: ”den lagar du lätt själv, och vi hjälper dig”. Tillsammans fick vi ordning på den. Och jag fick kaffe.

Sven Cahling