Foto: Erik Mårtensson

Efter ett skyddsstopp för ett par veckor sedan har huvudskyddsombudet Reza Forghani kallats till centrala förhandlingar.

 

Arriva fortsätter att varna busschaufförer vid Råstagaraget i norra Storstockholm. I klartext hotas de med sparken. En varning är steget före en uppsägning.

– Vi kan konstatera att arbetsgivaren har varnat ganska många av våra medlemmar i januari. Det är väldigt ovanligt att relationerna med både de anställda och det lokala facket är så frostiga som på den här arbetsplatsen. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Johan Ingelskog, förhandlingschef på Kommunal.

Arriva har fått mycket dålig publicitet efter tågkraschen i Saltsjöbaden och busskaoset i Åkersberga norr om Stockholm. Där tog Arriva över den 7 januari.

– Det är inte bara resenärerna som blir lidande. Chaufförerna drabbas också, men det glöms bort, säger Reza Forghani, huvudskyddsombud på Råstagaraget.

På torsdag gör Arbetsmiljöverket en ny inspektion på Råstagaraget. Den förra ledde till att Arriva fick ett föreläggande med hot om 250 000 kronor i böter.

Senast den 31 januari skulle företaget riskbedöma konsekvenserna av det nya, omstridda arbetstidsschemat med långa arbetspass. Arriva har svarat, men utan att bli överens med facket.

I stället har Reza Forghani gjort en anteckning som talar om att han motsätter sig Arrivas svar.

– Jag har talat om för Arbetsmiljöverket att jag kommer att redogöra för min uppfattning när de besöker oss på torsdag, berättar han.

Turbulensen i Råsta trafikområde i norra Storstockholm har pågått i snart ett halvår. Den 20 augusti 2012 tog Arriva över trafiken.

Missnöjet närmast exploderade på ett fackmöte med åtminstone 150 busschaufförer på plats den 22 november. Båda Arriva och Kommunals avdelning i Stockholm blev måltavlor för kritiken.

Det slutade med den unika åtgärden att Kommunals förbundskontor tog över från avdelningen. I måndags lämnade förbundet över till avdelningen i Stockholm på nytt.

Men de grundläggande problemen är kvar – trots att förbundskontoret hade folk på plats i Råstagaraget i drygt ett par månader.

– Jag kan bara konstatera att vi inte har uppnått alla mål. Det finns mycket kvar att göra när det gäller arbetsgivarens relationer både med det lokala facket och våra medlemmar. Och det finns mycket kvar att önska när det gäller arbetsmiljöarbetet, anser Johan Ingelskog.

För drygt två veckor sedan lade Reza Forghani ett skyddsstopp riktat mot en av trafikledarna. Dagen därpå upphävde Arbetsmiljöverket stoppet.

– Det förelåg inte allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa, uppger Andreas Tidström, jurist på Arbetsmiljöverket. I övrigt vill han inte kommentera händelsen förrän parterna har fått verkets beslut.

Flera bussförare har berättat om att de har blivit utskällda av trafikledare över kommunikationsradion. Utskällningarna har gått ut till alla bussar i trafik och passagerarna har hört allt.

Några dagar efter skyddsstoppet kallades Reza Forghani till centrala förhandlingar enligt paragraf 11 i MBL. Parterna möts på torsdag i nästa vecka.

Det ligger nära till hands att tro att Arriva vill bli av med ett besvärligt huvudskyddsombud. Därmed blir Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsstoppet viktig.

Varken Reza Forghani eller Arriva vill ge några kommentarer före förhandlingen.

Tomas Hedenius är Arrivas kommunikationschef. Han anser att företaget uppfyller kraven i Arbetsmiljöverkets föreläggande.

– Vår dokumentation är tillfyllest. Vi har gjort en riskinvestering ”by the book” tillsammans med bland andra Kommunal, säger han.

Han uppger att Arriva har varnat sju busschaufförer sedan nyår. Före årsskiftet hade åtminstone tre, möjligen fler, busschaufförer blivit varnade.

– Vi anser att vi har en bra och positiv relation till medarbetarna i stort. Undantag finns förstås, som alltid, uppger Tomas Hedenius.