Kreativitet på kommando
Miljön och pedagogiken var mig helt främmande. 20 små treåringar från ungefär lika många länder. En australisk lärare som i det närmaste röt åt barnen att klistra fast den utklippta gula solen exakt på den utmärkta platsen i högra hörnet på den blivande tavlan. Ingen svensk kreativ skaparglädje där inte.
Men det var en öppen förskola. Jag var ny och skrämmande ensam i ett främmande land och inbillade väl mig att jag åkte dit två eftermiddagar i veckan för treåringens skull.
Fast det var mer jag som behövde lite omväxling. Lärde känna en svensk mamma där och vi fnissade lite tillsammans åt den vårt tycke hysteriska ordningen som rådde vid de olika ”stationerna” där barnens konstnärliga ådra skulle stimuleras i 20-minuterspass: Ring, ring i klockan! Byt station!
Jag minns de där eftermiddagarna förmodligen lite ljusare än de var, när jag läser Sandra Lunds reportage om öppna förskolan i Kärrtorp.
Där blandar två skickliga och samjobbande proffs, Anne och Carite, erfarenhet med värme.
Öppna förskolor är inte dyra i drift för kommunerna. Ändå minskar den servicen stadigt. Tänk vad de måste betyda för de föräldrar som nyss kommit till Sverige. Omväxling, umgänge, rutiner.
Ett annat minne: Veckans Arbetsdagen handlar om en dag i bartendern Jenny Österbergs liv. Malin Taipale har träffat henne och Jennys jobbglädje lyser i texten. Hon verkar ha genuint kul på jobbet.
På en flygplats någonstans i världen, tror det var Florida. En rund bar, packat med folk. Han tog en öl, Carlsberg, tack. Jag ville ha en campari med soda, utan is, limeklyfta i stället för citron, tack.
Efter typ trekvart var det dags för en andra omgång. Jag hann inte öppna munnen. Bartendern upprepade den förra beställningen i minsta detalj med frågande vänligt höjda ögonbryn.
Blev så imponerad att jag var tvungen att testa med en tredje omgång.
Imponerande yrkesskicklighet.
Imponerande är också det jättejobb Ericsson och Sparbanken i Hudiksvall har gjort för att få bukt med ingrodda könsroller. Både internt och utåt gentemot kunderna.
Charlotta Kåks Röshammar har hälsat på och träffat människor, vars kompetens äntligen tas tillvara. Nya chanser för dem – och på köpet, till och med ett bättre affärsresultat.