»Folk är så positiva
till oss«
Parkeringsvakten Christoffer A har just klämt fast en gul parkeringsanmärkning under vindrutetorkaren på en liten blå bil. Bara sekunder senare kommer bilens ägare.
– Fuck, det här är inte klokt. Jag hade ju verkligen försökt göra rätt, säger bilens ägare och börjar vanka ilsket fram och tillbaka.
Parkeringsvakten försöker förklara för honom, men får till svar:
– Gå härifrån. Jag är arg nu.
Det är städnatt på Banvaktsvägen i Solna. Trots det har tre bilar parkerat på gatan. Och det kostar de tre bilägarna 500 kronor vardera. Det är Christoffer A:s första ingripande för natten. Det aggressiva bemötandet tillhör dock ovanligheterna, enligt honom.
– Det är den största myten – att vi skulle få mycket skit. Folk är så positiva till oss, säger han.
Om han är på fest försöker han dock låta bli att berätta vad han jobbar med. Ifall det kommer fram att han är parkeringsvakt blir han upptagen hela den kvällen med att diskutera parkeringsbestämmelser och parkeringsböter.
Christoffer A började som parkeringsvakt i Norrköping för lite mer än två år sedan. Han var föräldraledig och utan arbete. Sedan i mars arbetar han på Securitas som sköter parkeringsövervakningen åt Solna kommun. Jobbet som parkeringsvakt passar honom fint.
Varje natt skriver han minst 50 parkeringsanmärkningar, men han säger att det viktiga inte är att sätta fast så många som möjligt, utan att få stopp på dåliga och farliga parkeringar.
– Värst är när någon parkerar för nära ett övergångsställe. Ett barn kan vara helt chanslöst om det går över där.
Så länge han inte klämt fast den gula lappen under vindrutetorkaren kan han tänka sig att ändra sig. Och om folk lyssnar och förstår kan han låta bli att sätta fast dem.
– Många felparkeringar beror på lathet. Bilförare ställer sig på fel plats för att vinna några meter.
På en del av Banvaktsvägen där parkering inte alls är tillåten står en vit Audi. Christoffer A skriver ut en parkeringsanmärkning, men innan han gått fram till bilen kommer två män fullastade med lådor. De ber om ursäkt och säger att de ska åka genast. Christoffer A låter dem åka och behåller anmärkningen.
– Det viktiga är inte att lappa utan att stävja ett beteende och kanske lära folk om parkeringsbestämmelserna.
Fakta:
Om Christoffer A
(som inte vill ha sitt efternamn publicerat) 29 år, parkeringsvakt i Solna.
År i yrket: Drygt två.
Lön: 22 880 kronor i månaden.
Bästa med jobbet: Att det är så varierat och att jag träffar så olika människor.
Sämst: Inget att klaga på, men det är ett riskyrke och då borde lönen vara högre. Och det kan vara mycket kallt på vintern.
Yrkesstolthet: När jag gjort det lilla extra som gör någon glad – genom att visa vägen, skotta fram en bil ur snön eller hjälpa till vid en olycka.
Om jag inte var parkeringsvakt: Har sökt polisutbildningen två gånger. Som polis gör man en insats för samhället som både kan vara rolig och hemsk, tror jag.
Om parkeringsvakter
Antal: Runt 2 000. Ungefär hälften jobbar i eller åt kommuner, resten i privata parkeringsbolag.
Lön: 22 600 kronor i månaden för kommunanställda. Transports väktaravtal för privatanställda med sex månaders erfarenhet ger 22 880.
Utbildning: Rikspolisstyrelsen kräver minst 18 dagars utbildning för dem som övervakar gator. För dem som håller koll på tomtmark krävs ”erforderlig utbildning”.
Framtidsprognos: Branschorganisationen Svepark tror att antalet p-vakter kommer att ligga kvar på dagens nivå.
Fack: Transport och Kommunal.
Källor: Transport, Kommunal, Svepark