Stora statliga myndigheter har hjälpt till att pressa priserna så hårt att det inte längre finns några marginaler för seriösa åkerier. Det hävdar Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig vid branschorganisationen Sveriges åkeriföretag.

– Det förvånar mig tyvärr inte att dödsolyckorna i branschen ökar.

Patrick Magnusson håller med om att många yrkesförare kör för fort. Men att skylla på förarna är det sämsta man kan göra, tycker han.

– Jag tror att många känner sig tvungna. Det är lågkonjunktur och tuffa tider. De är rädda att förlora jobbet helt enkelt. Yrkesförarna är en mycket duktig och plikttrogen yrkesgrupp.

Borde de vara mindre duktiga och säga ifrån i stället?

– Jag tror inte att de gör det. Yrkes­stoltheten spelar också in ibland.

Vem bär ansvaret för fortkörningen?

– Att de kör fort är ett arbetsmiljöproblem i högsta grad. Jag anser att företagen borde jobba lite mer med arbetsmiljön. Men många tycker att de inte orkar med, att de är fullt upptagna med att hålla näsan ovanför vattnet.

Hur har de hamnat där?

– Man pressar priserna så hårt att det inte finns några marginaler för seriösa åkerier.

– Nu måste de våga sätta ner foten och säga nej.

Hur?

– Kunderna har ett samhällsansvar som alla andra. Det är inte okej att de pressar priserna så mycket att den som vinner upphandlingen måste bryta mot lagen.

Hur vanligt är det?

– Mycket vanligt. Till och med stora statliga myndigheter gör det.

Gör vad?

– Gör avdrag om lasten kommer fram en kvart för sent efter en transport, exempelvis från Örebro till Sundsvall eller Umeå.

En kvart?

– Ja, man drar av en straffavgift efter en kvarts försening enligt avtalet och tar varken hänsyn till dåligt väder eller för många rödljus.