På söndag träder det nya, omstridda arbetstidsschemat i kraft för Arrivas bussförare i Råsta trafikområde i norra Storstockholm.

Samtidigt ska de nya arbetstiderna riskbedömas. Riskbedömningen ska redovisas till Arbetsmiljöverket senast den 31 januari – annars riskerar Arriva 250 000 kronor i böter.

– Vi kommer att följa Arbetsmiljöverkets beslut, säger Tomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva.

Det nya schemat har föranlett högljudda protester från bussförarna mot långa arbetspass på tio timmar eller drygt tio timmar och långa arbetsveckor som varvas med kortveckor.

Arbetsmiljöverkets beslut innebär att Arriva ska göra riskbedömningen tillsammans med förarna och det lokala facket. Det arbetet har inte kommit i gång än, enligt huvudskyddsombudet Reza Forghani.

– Det borde vara i gång med tanke på att snart är jul och nyår. Jag undrar om Arriva blir klara i tid, säger han.

Då träffas facket och Arriva i den lokala samverkansgruppen i Råsta trafikområde. Det är den första träffen efter det stormiga fackmötet för ett par veckor sedan. Då vädrade 150 bussförare högljudd kritik både mot Arriva och Kommunal.

Kritiken ledde till att Kommunals förbundskontor numera har folk på plats varje dag för att lyssna på bussförarnas synpunkter. Nästa vecka går det arbetet in på sin tredje vecka.

– Den här åtgärden fortsätter på obestämd tid. Vi kommer att vara kvar tills vi ser att den fackliga samverkan fungerar på arbetsplatsen, berättar Johan Ingelskog, chef för Kommunals enhet för arbetsrätt och kollektivavtal.

En eller ett par ombudsmän från Kommunals förbundskontor kommer att vara med när den lokala samverkansgruppen träffas på fredag. Tre timmar är avsatta. Johan Ingelskog räknar med att det behövs ytterligare ett par dagar.

– Det beror på den omfattande kritik vi har mot företaget, säger han.