Allt fler anställda blir inlåsta i jobbkarantän via så kallade konkurrensklausuler i sina anställningsavtal, visar nya siffror från Unionen.

En konkurrensklausul innebär att arbetssökande förbinder sig att inte börja jobba hos något annat företag i branschen under en viss tid efter anställningens slut. Något som är vanligt inom bland annat IT, media, bemanning, konsultverksamhet och telemarketing.

Hittills i år har Unionen fått in över 500 anmälningar från medlemmarna, vilket innebär en ökning med en fjärdedel på två år. Ofta handlar det om att medlemmen undrar om det kan vara lagligt med en sådan klausul, berättar Martin Wästfelt, chefsjurist på Unionen.

– Fler tvingas skriva under den här typen av avtal, trots att det endast är relevant för väldigt specifika befattningar som har tillgång till tillverkningshemligheter och andra unika kunskaper.

I de fall som gått till domstol har utfallet hittills blivit att klausulerna varit oskäliga, uppger facket.

Även om en sådan klausul är ogiltig, kan den ställa till stora problem för en anställd, påpekar Martin Wästfelt. Den som blir erbjuden ett intressantare jobb, kanske med högre lön, hos ett konkurrerande företag riskerar att bli stämd av sin tidigare arbetsgivare och kan därför avstå från att söka jobbet. Något som i sin tur hämmar rörligheten på arbetsmarknaden.

– Dessutom ska våra medlemmar inte vara inlåsta i anställningar där de inte trivs, säger Martin Wästfelt.