Kommuner och landsting bidrar aktivt till lönedumpningen i taxibranschen. Orsaken är att de handlar upp körningarna till lägsta pris. 

Tidigare var det etablerade taxibolag som körde skolskjutsar, sjuktransporter och färdtjänst. Nu har det dykt upp nya bolag som enbart kör åt kommuner och landsting.

– Utanför storstäderna innebär det att etablerade taxibolag går i konkurs. Det går inte att överleva om du tappar 60 till 70 procent av marknaden, säger Thomas Winskog, förbundsdirektör på branschorganisationen Sveriges Taxiförbund.

Det förekommer också att kommuner och landsting kräver att taxibilarna enbart ska köra till exempel färdtjänst. Det är ytterligare en förklaring till taxidöden, som innebär att en privatperson inte kan få tag i en taxi. Det har hänt i Dalarna, Jämtland och Sörmland. Den som går på krogen får fixa hemtransport själv.

Thomas Winskog räknar med att kommuner och landsting står för ungefär en tredjedel av taxibranschens omsättning i storstäderna. I resten av Sverige varierar det mellan 60 och 99 procent. Ju mer glesbefolkat, desto högre siffra.

Taxi Stockholm med drygt 4 000 förare är den enda stora operatören med kollektivavtal i Stockholm. Det innebär att Taxi Stockholm inte kan konkurrera med enbart lägsta pris och förlorar offentliga upphandlingar.

– Vi ska garantera trygghet för våra förare. Kollektivavtalet är en del i det. Det innebär att våra åkare har högre kostnader. Vi tycker att det vore rimligt om offentliga upphandlare tog hänsyn till det, säger Hans-Ole Lomstedt, marknadschef på Taxi Stockholm.

I höst inför Malmö en ny modell för upphandlingar. Företagen ska följa avtalsliknande villkor, bara anlita underentreprenörer med avtalsliknande villkor och inte använda svart arbetskraft.

– Jag tror att det är upphandlingar på gång inom taxi nästa vår. Då är jag helt övertygad om att de nya kraven kommer att märkas omgående. Jag tror att taxibranschen kommer att saneras, säger Lone Olsson, ombudsman på Transports avdelning i Skåne.