Arbetsmiljöverkets kontroller har fokus på hot och våld i taxibranschen – inte på arbetstiderna. ”Vi lyssnar om Transport har några idéer om hur vi kan komma åt problemen”, säger Anna Andersson, arbetsmiljöinspektör i Göteborg.

– Men vi är öppna för signaler om Transport har några idéer om hur vi kan komma åt problemet, säger Anna Andersson, arbetsmiljöinspektör i Göteborg som arbetar med transportbranschen.

Det finns inga färdskrivare i taxibilar. Det som finns är en kör- och vilotidsbok som chaufförerna för själva.

Den går allmänt under namnet sagoboken.

Problemet är helt enkelt att det inte nödvändigtvis ligger i förarnas eget intresse att berätta hela sanningen om sina arbetstider. Samtidigt är det nästan omöjligt att kontrollera deras berättelser.

– Vi får inte in några signaler om överträdelser av arbetstidslagen från taxibranschen. Om vi ska få resurser till kontroller måste vi visa att vi har något att gå på. Det kan vi inte göra i dag, konstaterar Anna Andersson.