Trots arbetsveckor på nästan 60 timmar tvingas taxichaufförer i Malmö att ansöka om socialbidrag för att överleva.

Lone Olsson, ombudsman på Transport i Malmö, har fått två brev från socialförvaltningen, som undrar om det verkligen är möjligt att taxiförare bara får ut 8 000 kronor i månaden trots långa arbetsveckor.

Svaret är ja. Många får inte ens kollektivavtalets garantilön på knappt 17 500 kronor.

– Om åkaren inte har kollektivavtal får de bara ut mellan 35 och 40 procent av vad de har kört in i lön, berättar Lone Olsson.

Fyra av fem taxiförare i Malmö kör åt taxibolag utan kollektivavtal. Slutsatsen ligger nära till hands: De här förarna ska inte räkna med avtalspension och omfattas inte av några försäkringar.

Det är ungefär likadant i hela Sverige. Majoriteten av taxichaufförerna jobbar utan kollektivavtal. Drygt fyra av fem är inte med i facket.

– Taxichaufförer är tredje klassens arbetare. Människor vill inte tro att det här förekommer i Sverige, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transports förbundskontor.

I år och nästa år genomför Transport satsningen Uppdrag: Taxi. Målen är att organisera fler och se till att arbetsvillkoren i branschen blir kända. Fackets mål är att procentlönerna ska bort och ersättas av månadslöner.

– Sanningen att säga orkar vi inte få igenom det i dag. Vi har för få medlemmar, konstaterar Lennart Sköld.

Av storstäderna verkar det vara bäst, eller minst dåligt, i Göteborg.

I hela landet har facket ökat medlemsantalet varje år sedan 2006. 22 procent av förarna är med i Transport. Ytterligare 11 procent tillhör något annat LO-förbund. Var tredje chaufför är med i LO.

Men när Uppdrag: Taxi gjorde en enkät svarade hälften av förarna i Göteborg att de omfattas av kollektivavtal. I taxibolag som kör både sjuktransporter, skolskjutsar och vanlig taxi har förarna en fast månadslön på lägst 20 771 kronor. Transport har avtal med samtliga dessa bolag.

Taxi Göteborg har kollektivavtal, liksom 20 procent av åkerierna i Taxi Kurir och hälften i Minitaxi. Men det är procentlön som gäller – mellan 36 och 42 procent av inkört belopp.

Garantilönen är knappt 105 kronor i timmen eller drygt 17 400 kronor i månaden för heltid, 38,25 timmar i veckan. De flesta jobbar mycket mer.

– Vartenda taxiföretag i storstäderna bryter mot arbetstidslagen. Och vi har ingen tillsyn från myndigheterna. Arbetsmiljöverket har inte gjort något inom taxi på hur många år som helst, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport i Göteborg.

Arbetstidslagen förbjuder nattarbete. Kollektivavtalet ger dispens från förbudet. Stora taxibolag utan kollektivavtal, som Taxi Kurir och Taxi 020, kör ändå – utan dispens.

Kollektivavtal eller inte – övertids- och ob-ersättning existerar knappt i taxibranschen. Den som skriver på ett anställningsavtal om procentlön avtalar samtidigt bort övertid och ob.

Uppdrag: Taxi har startat i elfte timmen. De framtida villkoren i branschen hänger på att Transport lyckas organisera fler och få aktiva medlemmar. Alternativet är att taxi blir en bransch utan kollektivavtal.

– Den risken finns. Ibland får vi höra i förhandlingar från motparten: ”Om ni ställer de här kraven så kommer vi att sluta med kollektivavtal”, berättar Lennart Sköld.