Aurica Haralambie

Foto: Fredrik Sandberg

Foto: Fredrik Sandberg

 

Aurica Haralambie, 83, får besök av hemtjänsten – i tv-rutan. Efter en stroke för två och ett halvt år sedan fick hon afasi och talsvårigheter. Tack vare bilden kan hon ändå föra ett samtal med undersköterskan Cecilia Riolfo.

– Det var jättesvårt i början. Vi fick uppfinna ett eget språk. Nu har vi lärt oss att förstå varandra, berättar Cecilia Riolfo, som förstärker orden med yviga gester framför kameran.

Framtidens hemtjänst, e-hemtjänst, är redan verklighet i Västerås. Ännu så länge är det bara 16 gamla som använder den nya tekniken, men om knappt tre år ska 300 personer vara med. Det är var tionde som får hemtjänst.

Då kan kommunen spara in upp till 20 miljoner kronor om året, framför allt på minskad restid för personalen.

På 15 år ökar antalet västeråsare över 80 år med över 50 procent. Samtidigt minskar antalet unga som ska ut på arbetsmarknaden. Det blir inte bättre av att äldreomsorgen står inför stora pensionsavgångar.

– Det ser ut på ungefär samma sätt i större delen av Sverige, säger Hannes Liljeholm, socionom och en av projektledarna för arbetet med välfärdsteknologin.

Den 20 november är samtliga Sveriges 290 kommuner inbjudna till Västerås för att studera e-hemtjänst. Intresset är stort. Alla kommuner står inför samma problem. Färre yrkesaktiva ska ta hand om fler gamla.

Tekniken är ett alternativ till en del hembesök, framför allt snabba tillsynsbesök. Fem minuters samtal i bildtelefon ersätter fem minuters tillsyn i hemmet.

– Korta besök är jobbiga. Det känns inte bra att ringa på och säga hej – för att sedan säga hejdå nästan direkt, tycker Cecilia Riolfo.

Många är misstrogna och tycker att tekniken ersätter mänskliga möten, men personalen och de gamla har snarare upptäckt att fem minuters samtal i bildtelefon blir mer naturligt än en blixtvisit i hemmet.

Aurica Haralambie får sju besök av hemtjänsten per dygn. Bildtelefonen kan ersätta tre korta besök. Personalen slipper en del spring. Och livet blir enklare för de anhöriga. De får också tillgång till tekniken. Dottern Dalila Caratas slipper känna tvånget att gå hem till sin mamma varje dag.

– För min del har det inneburit en dramatisk förändring till det bättre. Jag måste inte längre skynda mig hem till mamma direkt om jag kommer hem sent från jobbet. Jag kan sätta mig vid datorn och prata med henne.

Tidigare kunde hon bli irriterad när hon kom hem till sin mamma, trött och stressad efter jobbet. Ibland tyckte hon att hon möttes av gnäll och problem som hon skulle reda ut med hemtjänsten och läkaren, till exempel. Nu har hon mer ork och har blivit gladare.

– Jag och min mamma har mer kvalitetstid tillsammans, säger hon.

Hennes man arbetar i Sydkorea. När hon är där brukar tekniken krångla. Antingen kan hon se och höra sin mamma eller tvärtom. Även i Sverige kan tv-bilden ibland bli lätt surrealistisk – som ”en målning av Salvador Dalí”.

Västerås testar och utvecklar den första generationens välfärdsteknik tillsammans med de äldre. Tekniken ska vara lätt att använda. Aurica Haralambie har bara två knappar på fjärrkontrollen – en grön och en röd.

Bildtelefonen används också för att bryta gamlas isolering. Människor som knappt kan gå utanför dörren kan umgås med andra med hjälp av tekniken. Ett par grupper med upp till sju deltagare umgås via bildtelefon och berättar för varandra hur de har det. Ensamma människor får nya bekanta att bry sig om och som bryr sig om dem.

– Forskningen visar hur viktigt det är få känna sig betydelsefull för någon annan. Det viktiga är inte tekniken, utan hur den används, säger Maria Gill, sjuksköterska och projektledare.

I augusti klubbade politikerna i två nämnder igenom beslut som betyder att välfärdsteknologin är i Västerås för att stanna. I fortsättningen ska alla äldre och funktionshindrade kunna välja tillsyn på distans.
1 000 anställda i hemtjänsten, ungefär lika många i kommunen som i privata vårdföretag, ska utbildas. Det tar ett år. Biståndsbedömarna ska utbildas så att de kan erbjuda e-hemtjänst.
Tekniken kommer att utvecklas. Nu ska en upphandling göras. Det kan sluta med att Västerås väljer andra lösningar än de som testas i dag.

Fakta

Mera teknik i hemtjänsten

Här är fler exempel på teknik som hemtjänsten i Västerås använder:
l Vem kommer i dag? Många gamla är trötta på att det ständigt dyker upp nya människor från hemtjänsten. Nu kan de få ett mms med en bild på den som kommer. Bilden kan visas i tv-rutan.

• Tillsyn på natten genom en kamera som ser i mörker. Personalen kopplar upp sig på distans och kollar sovrummet. Personliga besök slutar ofta med att den gamla blir väckt.

• Hembesök på distans. En fjärrstyrd kamera på hjul kan åka runt i hemmet.