Landets färdtjänstförare har fått nog av låga löner, arbetsdagar på upp till 13 timmar och kaotiska arbetsvillkor. Nu startar ett upprop och en riksomfattande namninsamling.

– Vi måste göra något – inte bara för chaufförerna utan också för dem som åker färdtjänst, säger Ulf Sighede, färdtjänstförare i Helsingborg och fackligt aktiv i Transport.

Han har startat uppropet ”Stoppa ackordslöner för persontransporter” tillsammans med förare i Skåne, Göteborg, Örebro, Jönköping och Dalarna. Budskapet är väg att spridas över landet. Ulf Sighede berättar om telefonsamtal från chaufförer i Stockholm, Sörmland och Östergötland.

Upproret gäller inte bara färdtjänsten utan all offentligt upphandlad trafik, det vill säga även exempelvis skolskjutsar och sjukresor. Kommuner och landsting handlar upp till lägsta pris. Åkerierna bjuder under varandra.

Det skapar en nedåtgående spiral. För varje ny upphandling får chaufförerna sämre arbetsvillkor. Följden blir att chaufförer tvingas till arbetsdagar på 13 timmar och många jobbar över mer än 50 timmar i månaden för att komma upp i en dräglig lön. Garantilönen enligt avtal är 17 400 kronor i månaden.

– Det är rena slavarbetet med arbetsdagar på tio tolv timmar och samma timlön på runt 105 kronor hela tiden, säger Ulf Sighede.

Dessutom drabbas passagerarna. I Skåne har det varit kaos i snart två månader efter Region Skånes senaste upphandling. Sedan dess ska beställningarna gå via Samres med beställningscentraler i bland annat Senegal, Estland och Moldavien.

Följden har blivit språkförbistring och missförstånd. Utvecklingsstörda vågar inte beställa sina resor länge. Äldre människor blir inte hämtade och ibland blir avsläppta på fel plats.

– Reaktioner får chaufförerna ta hand om. Folk ringer inte till beställningscentralerna eller politikerna i Skåne och klagar, konstaterar Ulf Sighede.

Initiativet till uppropet är nytt. I morgon kväll, tisdag, ska de aktiva på olika håll i landet ha ett videomöte och dra riktlinjerna.

Här finns uppropets hemsida